آشنایی با تمام کروناهای جهش یافته ، کدام از همه خطرناک است؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، دنیا هنوز از شر ویروس کرونای اورجینال راحت نشده بود که سر و کله واریانت های نو یکی پس از دیگری پیدا شد.

آشنایی با تمام کروناهای جهش یافته ، کدام از همه خطرناک است؟

به گزارش خبرنگاران ، تا امروز دقیقا 10 کرونای جهش یافته در سراسر دنیا شناسایی شده است. بعضی از آنها اهمیت چندانی ندارند اما بعضی واقعا خطرناک و نگران کننده هستند. تا همین امروز هم یکی از این جهش یافته ها به نام دلتا (نوع هندی) در کشور هند باعث رقم خوردن یک فاجعه انسانی شده است.

در ادامه با این 10 واریانت جهش یافته ویروس کرونا آشنا می شویم:

1-آلفا

نخستین گونه جهش یافته که در بلوای کرونا خود را نشان داد آلفا بود. این گونه جهش یافته در انگلیس یافت شد و به ویروس کنت هم معروف بود. واریانت جهش یافته آلفا نگرانی های شدیدی را در سطح دنیا به وجود آورد و B.1.1.7 نام دارد. در انگلیس ابتدا گمان می شد این ویروس در برابر واکسن ها مقاوم است و قدرت کشندگی بالایی دارد. بعدا تعیین شد ویروس های خطرناک تر از آن هم می تواند وجود داشته باشد.

2-بتا

این ویروس جهش یافته برای نخستین بار در آفریقای جنوبی بروز کرد. دقیقا همان نگرانی های ویروس آلفا را به وجود آورد و البته خطرناک تر هم تلقی می شد. نام آن B.1.351 است.

3-گاما

ویروس جهش یافته دیگری که در دنیا به وجود آمد گاما بود و خاستگاه آن برزیل است. این ویروس به اسم نقش اصلی موج شدید همه گیری در برزیل و آمار بالای مرگ و میر معرفی می گردد. این ویروس از دودمان P.1 است.

4-دلتا

خطرناک ترین نوع ویروس های جهش یافته به تعداد می رود. این ویروس از هند سرمنشا پیدا کرد و عامل رقم خوردن یک فاجعه انسانی بود. دلتا بسیار مسری است و نرخ بستری شدن در کشور هند را بسیار بالا برد. موج اخیر بیماری کرونا در این کشور به علت شیوع دلتا بود.

گزارش های مختلف حاکی از آن است که دلتا حتی می تواند انواع واکسن های کرونا را بی اثر کند. B.1.617.2 دودمان این ویروس معرفی می گردد.

5-دلتاپلاس

از زیر مجموعه های ویروس خطرناک دلتا معرفی می گردد. بعضی می گویند از دلتا خطرناک تر است و بعضی دیگر می گویند ویروس غالبی به تعداد نمی رود. امروز هم که گزارش هایی مبنی بر بی اثر شدن واکسن ها در برابر این واریانت به گوش می رسید. B.1.617.2.1 نام این ویروس خطرناک و تازه جهش یافته است که نخستین بار در کشور نپال بروز پیدا کرد.

6-لامبدا

این ویروس در پرو شیوع پیدا نموده است و C.37 نام دارد. این پروتئین دارای دو جهش نگران کننده در پروتئین سنبله است که به L452Q و F490S معروف هستند. این دو ویژگی از ترس ایجاد عفونت بیشتر و توانایی دور زدن بعضی از ایمنی ها نقش دارند.

ویروس های کم اهمیت تر جهش یافته:

7-اپسیلون

این ویروس از دودمان B.1.427/B.1.429 است و نخستین بار در کالیفرنیا رویت شد و نگرانی های شدیدی به وجود آورد اما بعدا تعیین شد به مقدار ویروس های جهش یافته دیگر مسری و خطرناک نیست. اما قدرت سرایت آن 20 درصد بیشتر از کرونای قدیمی تر تخمین زده شده است.

8-زتا

نام آن P.2 است و یک ویروس جهش یافته شناسایی شده در کشور برزیل به تعداد می آید و البته به مقدار نوع قبلی و جهش یافته یعنی گاما خطرناک نیست. البته تا به امروز ، اطلاعات محدودی در خصوص اینکه آیا درمان های آنتی بادی مونوکلونال و آنتی بادی های فراوری شده پس از واکسیناسیون خود را در برابر زتا از دست بدهند هنوز وجود دارد.

9-اتا

ویروس جهش یافته دیگری است که در آمریکا و البته اینبار در نیویورک شناسایی شد. این ویروس B.1.525 نام دارد. مسری است اما نه به مقدار سایر جهش یافته هایی مثل دلتا، گاما و یا دلتاپلاس.

10-تتا

نام آن P.3 است و فیلیپین خاستگاه آن به تعداد می رود. ویروس فیلیپینی هم هنوز ناشناخته است و تحقیقات بیشتری باید روی آن صورت بگیرد.

11- لوتا

نام ویروس جهش یافته دیگری بود که برای نخستین بار در نیویورک یافت شد. نام علمی آن B.1526 است. به دو شکل ظاهر می گردد. یکی با جهش سنبله E484K ، در حالی که شکل دیگر این نوع جهش S477N است. روی این نوع ویروس هم باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

12-کاپا

دومین ویروس جهش یافته ای است که در کشور هند بروز کرد. این ویروس در اصطلاح علمی B.1.617.1 نام دارد. در رابطه با این ویروس هم گفته می گردد که ممکن است واکسن های کرونا را بی اثر کند. این ویروس نسخه مشابه ویروس دلتا به تعداد می رود. دلتا هم که از خطرناکترین جهش یافته های کرونایی است. به هر حال این نوع ویروس خطرناک و مسری است.

***

جهش های دیگری هم وجود دارند که به اسم جهش های بالقوه خطرناک و نگران کننده معرفی می شوند:

جهش های فعلی نگرانی که ممکن است به شیوع ویروس کرونا یاری کند عبارتند از:

D614G

جهش D614G از نژاد B.1 است و در اوایل سال 2020 ظاهر شد. این جهش به سرعت در سراسر دنیا توسعه یافت و غالب شد.

جهش D614G یک جهش نادرست است که در آن یک جفت باز تک DNA تغییر می نماید و باعث جایگزینی اسید آسپارتیک در پروتئین رمزگذاری شده در ژن جهش یافته می گردد.

N501Y

این جهش در چندین تبار از جمله B.1.345 ، B.1.17 و P.1 وجود دارد. این جهش اسید آمینه آسپاراژین (N) را به تیروزین (Y) در موقعیت 501 در محدوده اتصال گیرنده های پروتئین سنبله ویروس تغییر می دهد که ممکن است باعث اتصال بیشتر ویروس به سلول ها گردد.

E484K یا Eek

این جهش پروتئین سنبله در چندین نژاد یافت شده است و ممکن است به ویروس یاری کند تا از تاثیر بعضی انواع آنتی بادی جلوگیری کند.

E484Q

این جهش پروتئین سنبله هم در موقعیت 484 جهش می یابد با این تفاوت که اسید گلوتامیک با گلوتامین جایگزین می گردد. تصور می گردد این جهش فرار سیستم ایمنی و اتصال ACE2 را افزایش می دهد.

K417

این جهش پروتئین سنبله در چندین نژاد از جمله P.1 و B.1.351 یافت شده است. بعلاوه تصور می گردد که به ویروس یاری می نماید تا محکم تر به سلول ها متصل گردد.

این جهش در سویه B.1.351 K417N و در سویه P.1 K417T رویت شده است.

L452R

جهش پروتئین سنبله L452R در چندین نژاد ظاهر شده است. در این جهش جایگزینی لوسین به آرژنین در اسید آمینه 452 وجود دارد که تصور می گردد جهش فرار سیستم ایمنی و اتصال ACE2 را افزایش می دهد.

به طور قابل توجهی در نسخه B.1.617 وجود دارد.

قابل توجه است ، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که درمان های خاص آنتی بادی مونوکلونال ممکن است در درمان کرونای ناشی از انواع مختلف جهش های L452R یا E484K به همان مقدار موثر نباشد.

Q677

جهش Q677 در کنار پروتئین سنبله ویروس کرونا واقع شده است ، بنابراین نشان می دهد که ممکن است در افزایش نفوذپذیری ویروس در سلول های انسانی نقشی داشته باشد. تا به امروز ، جهش Q777 در چندین نژاد مختلف کرونا شناسایی شده که هفت مورد از آنها در ایالات متحده بوده است. نوع Q677 هنوز در مقایسه با جهش های موجود مسری تر نیست.

منبع: news-medical/ مترجم: هیلدا حسینی خواه

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7129

به "آشنایی با تمام کروناهای جهش یافته ، کدام از همه خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تمام کروناهای جهش یافته ، کدام از همه خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید