آشپزخانه سبز, بهترین مکان برای بهینه سازی مصرف انرژی

به گزارش نوای پرنده پارسی، طراحی سبز یا طراحی پایدار, طرحی برای حفظ محیط زیست میباشد که در زمینه های طراحی داخلی, معماری و طراحی صنعتی رشد چشمگیری داشته است. هدف از این طراحی ایجاد مکان ها و سرویس هایی است که میزان استفاده از منابع تجدید ناپذیر را به حدالقل میرسانند و اثرات ناشی از مصرف بی رویه انرژی که برای محیط زیست خطرناک است را کاهش میدهند. بسیاری از طراحی های سبز بدون هیچ هزینه ای میتوانند در مکان مورد نظر اجرا شوند. امروزه طراحان و معماران در کوشش هستند تا با طرح های خود نوعی پایداری در منابع انرژی ایجاد نمایند و اثرات نامطلوبی که ناشی از مصرف بی رویه این انرژی هاست را در محیط زیست کاهش دهند.

آشپزخانه سبز, بهترین مکان برای بهینه سازی مصرف انرژی

آشپزخانه از جمله مکان هایی ست که در آن برق, گاز و آب به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه با کاهش منابع انرژی طراحان و معماران درصدد ایجاد طرح های کم هزینه و مناسب برای بهینه سازی مصرف انرژی و ذخیره منابع تجدید ناپذیر میباشند. اجرای طراحی سبز یا پایدار در فضای آشپزخانه باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی میشود. در این نوشته ما میخواهد روش های اجرای طراحی پایدار در فضای آشپزخانه را در اختیار شما قرار دهد. این روش ها و ایده ها به توضیح زیر میباشند. با ما همراه باشید.

استفاده از نور طبیعی

با استفاده از نور طبیعی خورشید میتوان به طور موثر در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. اگر فضای آشپزخانه به نحوی طراحی و ساخته شود که حضور نور طبیعی در آن مشاهده شود فضایی کاملاً ایده آل و مطلوب خواهیم داشت. نور طبیعی محیطی مناسب برای رشد گیاهان فراهم میکند و آنها با انجام فرآیند فتوسنتز میزان دی اکسید کربن را در فضا کاهش میدهند و محیطی پر طراوت با هوای پاک ایجاد میکنند. نور طبیعی استفاده از انرژی را برای روشنایی به حداقل میرساند و محیطی دلپذیر فراهم میکند.

استفاده از چراغ LED

چراغ های LED طول عمر بالایی دارند و نسبت به لامپ های رشته ای حدود 90 درصد از مصرف انرژی برق را میکاهند. این لامپ ها را میتوان در هر قسمت از آشپزخانه نصب نمود زیرا سایز کوچکی دارند. لامپ های LED به حفظ و ذخیره انرژی الکتریکی یاری شایانی میکنند و برخلاف ظاهر کوچک خود نقش مهمی در روشنایی فضای آشپزخانه دارند.

استفاده از لامپ های فلورسنت

لامپ های فلورسنت فشرده نسبت به لامپ های رشته ای معمولی مصرف انرژی کمتر و طول عمر بالاتری دارند. این لامپ ها 10 برابر بیشتر از لامپ های معمولی عمر میکنند و حدود 30 درصد مصرف انرژی برق را کاهش میدهند. مهمترین نکته ای که در استفاده از این لامپ ها باید مورد توجه قرار گیرد این است که در صورت سوختن از شکستن آنها خودداری نمایید زیرا گازهای خطرناکی آزاد میکنند که باعث ایجاد سرطان میشوند.

جدا نمودن مواد قابل بازیافت

در آشپزخانه مکانی برای قرار دادن مواد قابل بازیافت مانند قوطی کنسرو, بطری های نوشابه, کاغذ و … قرار دهید و آنها را از سایر مواد دور ریز تفکیک کنید. با انجام این کار موادی که قابلیت بازیافت دارند مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت و اثر مخرب بر محیط زیست نمیگذارند.

استفاده از ظروف شیشه ای برای پخت غذا

ظروف شیشه ای به سرعت گرم میشوند و نسبت به ظروف فلزی گرما را برای مدت زمان طولانی تری نگه میدارند. در این ظروف غذا زودتر پخته میشود و زمان مصرف گاز کاهش میابد. بنابراین استفاده از این ظروف در ذخیره انرژی گاز و مصرف بهینه آن بسیار موثر است.

استفاده از رنگ روشن

استفاده از رنگ روشن در فضای آشپزخانه باعث روشن تر شدن فضای آن میشود. اگر دیوارها و سقف آشپزخانه مسطح باشند میزان انعکاس نور بیشتر میشود و این امر خود دلیلی برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی میباشد.

استفاده از انرژی موثر

یکی از روش های ذخیره مصرف انرژی استفاده از فرهای مدرن امروزیست. این فرها زمان رسیدن به دمای مناسب برای پخت غذا را به حداقل میرسانند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که در صورت لزوم درب فر را با سرعت باز و بسته کنید تا از هدر رفت انرژی حرارتی در آن کاسته شود. ظرف غذا را در طبقه ای از فر قرار دهید که حرارت بیشتری دارد و 10 دقیقه قبل از پخت نهایی غذا فر را خاموش کنید و از حرارت مانده از قبل استفاده نمایید.

استفاده از سر شیر مناسب برای لوله ها

سر شیر مناسب باعث میشود میزان آبی که از لوله خارج میشود کمتر و در میزان مصرف آب صرفه جویی شود. سر شیرهای مدرن امروزی با فشاری که توسط هوا ایجاد میکنند میزان آب خروجی را کاهش میدهند. شیر آب های بادوام و با کیفیت دارای عمر مفید طولانی هستند و دیرتر خراب میشوند. علاوه بر آن در صورت خراب شدن هزینه تعمیر آنها نیز کم است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ساختمانچی
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3191

به "آشپزخانه سبز, بهترین مکان برای بهینه سازی مصرف انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشپزخانه سبز, بهترین مکان برای بهینه سازی مصرف انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید