احیای باستان شناسی در دولت تدبیر و امید به آینده

به گزارش نوای پرنده پارسی، کلمه باستان شناسی و باستان شناس در سرتاسر دنیا یکی از با مفهوم ترین اصطلاحات فهم میراث فرهنگی است تا آن حدود که میراث فرهنگی بدون باستان شناسی نمی تواند جامع اندیشیده گردد.

احیای باستان شناسی در دولت تدبیر و امید به آینده

میراث فرهنگی اما در اندیشه و معنا جامع علوم است و فهم آن به درک بسیاری از رشته های مربوطه نظیر موزه داری، مرمّت، معماری، و... در کنار باستان شناسی وابسته است. همه این اصطلاحات در پی شناخت معنا و مفهوم جامعه بشری هستند تا درک حقیقت برای تسهیل زندگی و صلح و توسعه پایدار در جامعه انسانی محقق گردد. تحقق این پایداری در اجرا این مفاهیم سخت و پیچیده در ساختار سازمانی واداری در هر جامعه نیازمند درک مفاهیم جهت مدیریت آن موضوع ها در تشکیلات است. تشکیلات ماده و صورتی است که معنا و مفهوم را از بستر تاریخی فهم و درک گذشته به بستر جامعه مدرن امروز مدیریت می نماید. میراث سرزمین کهن سال ایران در حوزه سازمانی به نام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیریت می گردد. بخشی از ارکان این سازمان به صورت جدی به موضوع باستان شناسی وابسته است که از بین تمام ساختارهای کلان و زیرمجموعه های وابسته این سازمان،عمده ترین آن ها مراکز مهم باستان شناسی نظیر پژوهشکده باستان شناسی، موزه ملّی ایران، و بخش مهمی از پایگاه های میراث ملّی و دنیای است. مدیریت این ارکان اجرائی در تمام دوره های گذشته فرازوفرودهایی داشته است که عملکرد هرکدام از این بخش ها می تواند معیار قضاوت برای افول و یا شکوه مدیریت این تشکیلات قرار گیرد.

ارزیابی هر عملکرد به طورمعمول وابسته به شرایط و جریان های عمومی کشور در زمان خود سنجیده می گردد و کارکرد هر دوره در بستر و بافت خود معیار عمل است زیرا که تفسیر آن به درک شرایط رویدادهای هم عصر با سایر رویدادها وابسته است. بنابراین مقایسه با دوره های قبل و بعد موضوعی متفاوت است که آن روش سنجش در صورت عدم فهم شرایط زمانی و مکانی می تواند غلط معنا گردد و درست درک و فهم همین نکته در ارزیابی اهمیت دارد زیرا ممکن است واقعیت های موجود جامعه و حتی دنیا را معیار سنجش قرار ندهد. از این دیدگاه در مورد وضعیت باستان شناسی در سال های اخیر ارزیابی عملکرد پژوهشکده باستان شناسی، موزه ملّی، و پایگاه های میراث دنیای و ملّی نشان می دهد که دوره دولت تدبیر و امید دوره احیای باستان شناسی ایران است.

عملکرد پیروز پژوهشکده باستان شناسی در استفاده از بهترین متخصصین در تصدی مدیریتی پژوهشگاه و پژوهشکده باستان شناسی و موزه ملّی، کاوش ها و برنامه های بلندمدت پژوهشی، انعقاد تفاهم نامه ها و برگزاری اجلاس ها و همایش های تخصصی پژوهشگاه و برگزاری بیشترین نمایشگاه بین المللی در موزه ملّی، توسعه روابط بین المللی در حوزه پژوهش و نمایشگاه ها، احیا و استقلال تشکیلات گسترده پایگاه های میراث دنیای و ملّی و ثبت میراث های متعدد دنیای همیشه ظرفیت بین المللی بسیار گسترده ای برای باستان شناسی فراهم آورده است که همه این موارد در شرایط خاص امروز کشور تشکیلات باستان شناسی را همیشه پویا نگه داشته است. بدیهی است، جامعه باستان شناسی با توجه به میراث کهن سال این سرزمین انتظار دارد در تشکیلات وزارتی سهم بیشتری برای توسعه پایدار جامعه در حوزه بنیادی و کاربردی کشور داشته باشد.

*دانشیار باستان شناسی دانشگاه شیراز

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2167

به "احیای باستان شناسی در دولت تدبیر و امید به آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای باستان شناسی در دولت تدبیر و امید به آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید