اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می نماید

به گزارش نوای پرنده پارسی، پسوریازیس یک اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته های سفید یا همان پوسته های صدفی می گردد.

اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می نماید

به گزارش خبرنگار ، همه چیز از یک خارش و سوزش ساده شروع می گردد، لکه قرمز رنگی که روزهاست می خارد و می سوزد و و وجودش کمی اعصابتان را خرد نموده است. به یک گزیدگی یا یک حساسیت پوستی فکر می کنید تا به حال چیزی شبیه به آن ندیده اید؛ گمان نمی کنید که مسئله خاصی باشد و مدتی به آن موقع می دهید تا شاید خود به خود بهبود پیدا کند اما سر و کله لکه های بعدی پیدا گردد؛ اگر چند جمله قبل را به چشم ببینید احتمال آن وجود دارد که به پسوریازیس مبتلا شده باشید.

پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می تواند به دفعات عود نموده و منجر به ایجاد اختلال التهابی مشترک گردد این بیماری که در مراحل اولیه، پوست را درگیر می نماید، دارای زمینه ژنتیکی است و اغلب در افراد جوان دیده می گردد.

نشانه های این بیماری شامل ضایعات پوستی آریتماتو، علائم التهابی و پوسته پوسته و نقره ای شدن پوست است؛ این بیماری واگیردار نیست و حدود سه درصد مردن دنیا با نشانه هایی از پسوریازیس روبرو هستند. اولین نشانه های این بیماری معمولا بین سنین 10 تا 35 سالگی ظاهر می گردد و نشانه های آن معمولا در آرنج ها، زانو ها و جمجمه بیش از سایر نقاط بدن به چشم می خورد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه مسائل پوستی اینجا بخوانید

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، عامل بیماری پسوریازیس، عدم رعایت بهداشت فردی نیست؛ در بعضی از بیماران، ممکن است علائم پسوریازیس برای مدت طولانی از بین بروند و مجدد ظاهر شوند و حتی گاهی هم این بیماری، برای همواره از بین می رود. بیماران مبتلا به پسوریازیس در معرض ابتلا به سایر بیماری های مزمنی مثل بیماری های قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت، سرطان و چاقی قرار دارند.

عواملی مثل انواع عفونت ها، استفاده از بعضی داروها، آسیب های پوستی، استرس، آب و هوا و عواملی مثل هورمون ها، سیگار، مصرف الکل و غیره مهم ترین دلایل تشدید این اختلال است. مطالعات علمی هم به طور دقیق ارتباط بین استرس و تشدید بیماری پسوریازیس را نشان داده اند. از طرفی وجود بیماری پسوریازیس به خودی خود برای فرد مبتلا، ایجاد استرس می نماید و بیمار در نوعی حلقه معیوب، گیر خواهد افتاد؛ وجود لکه های پوستی پسوریازیس، فرد را در روبروه با اطرافیان و حتی همسر و فرزندان دچار استرس می نماید.

جالب است بدانید مطالعات مختلف نشان داده است فصل سرما منجر به تشدید و فصل گرما منجر به بهبودی پسوریازیس می گردد.

تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز بیماری پیسوریازیس

حسین مرتضوی، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با خبرنگار درباره بیماری پیسوریازیس، اظهار کرد: این بیماری یکی از بیماری های سخت در اختلالات پوستی محسوب می گردد که معمولا با لکه های قرمز و پوسته های سفید یا همان پوسته های صدفی، همراه است.

این متخصص پوست و مو با تأکید بر تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز این اختلال، گفت: بیماری پیسوریازیس انواع مختلفی دارد؛ برای مثال می توانیم به نوعی از آن که با پلاک های وسیع همراه است اشاره کنیم یا نوع دیگری از بیماری پیسوریازیس وجود دارد که آن را پاستولر می نامند؛ این نوع از بیماری در گذشته منجر به فوت بسیاری از افراد می شد اما امروزه به راحتی با استفاده از دارو و سایر روش های درمانی قابل کنترل است.

مرتضوی ادامه داد: نوعی از این بیماری وجود دارد که آن را پیسوریازیس قطره ای نامیده و بیشتر در بچه ها دیده می گردد که اغلب با عفونت همراه است؛ نوع دیگری از این بیماری به نام الیترودرمیک وجود دارد که از انواع سخت بیماری پیسوریازیس محسوب می گردد.

وی توضیح داد: با توجه به پیشرفت علوم پزشکی، روش های درمانی بسیاری برای یاری به این بیماران به وجود آمده است و خوشبختانه امروزه کنترل بیماری تمام افراد درگیر با این اختلال امکان پذیر است.

این متخصص پوست و مو اعلام کرد: بیماری پیسوریازیس در گذشته از انواع بیماری های سخت و درمان ناپذیر محسوب می شد اما امروزه روش های زیادی وجود دارد؛ از جمله روش های موثر و پرکاربرد در درمان پیسوریازیس استفاده از نور درمانی است؛ اشعه هایی مثل PUVA و UBB از جمله پرتوهای پرکاربرد در درمان این اختلال هستند.

مرتضوی با اشاره به استفاده از دارو در درمان این اختلال، گفت: یکی از روش های مرسوم برای کنترل پیسوریازیس، استفاده از دارویی مثل آسپرتین است که برای درمان و یاری به کنترل این بیماری از آن استفاده می گردد؛ توجه داشته باشید که این روش نباید برای خانم ها به خصوص خانم های باردار مورد استفاده قرار بگیرد و اغلب برای آقایان به سراغ استفاده از این داروها می رویم.

وی با اشاره به همراهی نور درمانی و دارو درمانی برای بهبود اثربخشی روش ها گفت: روش دیگری به نام MTX وجود دارد که در آن عموما داروی خوراکی با دوزی تعیین یک بار در هفته مورد استفاده قرار می گیرد و همراه شدن آن با نور درمانی می تواند کنترل بیماری پیسوریازیس را در بیمار کنترل کند.

این متخصص پوست و مو توضیح داد: بیماری پیسوریازیس مبحث وسیع و گسترده ای در اختلالات پوستی محسوب می گردد و با توجه به شدت و نوع بیماری از روش های مختلفی مثل نور درمانی، درمان های موضعی و دارو درمانی برای یاری به این بیماران استفاده می گردد. توجه داشته باشید که بیماری فوق درمان قطعی ندارد، بلکه این روش ها می تواند به کنترل و مدیریت بیماری یاری کند.

مرتضوی گفت: جالب است بدانید نوع مشترکی از این بیماری بین متخصصین پوست و متخصصین روماتولوژی وجود دارد؛ این نوع از پیسوریازیس با نوعی آرتریت همراه است و حتی می تواند منجر به ایجاد آسیب در بدن بیمار گردد.

وی تأکید کرد: پیسوریازیس یکی از دلایل مرگ و میر در گذشته محسوب می شد اما امروزه با روش های نامبرده به راحتی قابل کنترل است؛ در بعضی از انواع حاد این بیماری به سراغ درمان های بیولوژیک یا درمان های تحت نظر پزشک در بیمارستان ها می رویم که می توانند به ما در کنترل این بیماری یاری نمایند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1750

به "اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید