ارائه جدیدترین تحقیقات در زمینه میکروبیوتا در کشور

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در آستانه روز جهانی میکروبیوم گفت: عوامل بیشماری در ایجاد بیماری های مختلف نقش دارند که میکروب ها یک گروه از این عوامل هستند.

ارائه جدیدترین تحقیقات در زمینه میکروبیوتا در کشور

وی با بیان اینکه از دوران کهن حضور و استقرار میکروب در اکثر مناطق بدن و همزیستی انسان با میکروب ها به اثبات رسیده است گفت: اما کمتر از 100 سال است که به هم ریختگی الگو و نظم خاص این میکروب ها به لحاظ تعداد و نوع چیدمان و نقش آن در بیماری ها، نظر محققان و دست اندرکاران علوم پزشکی دنیا را به خود جلب نموده است.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با ارائه تعریفی از میکروبیوتا که جمعیت باکتریایی موجود در بدن انسان را می گویند، گفت: پس از کشف ژنوم انسانی، که انقلابی بزرگ در علم پزشکی بود، پروژه میکروبیوم انسانی از سال 2007 میلادی شروع و در دو فاز تا سال 2016 میلادی با صرف هزینه های چند صد میلیون دلاری توسط مراکز تحقیقاتی در دنیا انجام شد.

وی از پژوهش های اجرا شده در حوزه میکروبیوم در مراکز معتبر تحقیقاتی و دانشگاهی و درمانی دنیا سخن گفت و ادامه داد: در این حرکت بس عظیم، محققان و پژوهشگران کشور عزیزمان نیز در حال نقش آفرینی در این پازل دنیای همانند سایر علوم بوده و به خوبی درخشیده اند.

لاریجانی با بیان اینکه در گنجینه طب سنتی ایرانی به امر اشاره شده گفت: امروز به اثبات رسیده است که سبک زندگی با این جمعیت میکروبی درون بدن که به مراتب بیش از سلول های انسانی ارتباط مستقیم دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه میکروبیوم جزو علوم نوین و بین رشته ای است که باید به آن توجه گردد گفت: باتوجه به تاکید اسناد بالادستی کشور بر کاهش بیماری ها، سیاستگذاری و برنامه ریزی درست در زمینه پژوهش های مرتبط با میکروبیوم می تواند اثرات شگرفی را در علوم پزشکی داشته باشد و امیدواریم به نحوی برنامه ریزی گردد که مردم بتوانند از نتایج این پژوهش ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به شروع حرکت هایی در زمینه توسعه پژوهش های حوزه میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طی چند روز اخیر از یکی از این پژوهش ها در قالب سرانجام نامه دکتری پژوهشی دفاع شد. مشخص الگوی میکروبیوتای روده بزرگسالان ایرانی چاق و غیرچاق و آنالیز تغییرات آن پس از مداخله در زنان چاق موضوعی بود که این پژوهش به آن پرداخته بود.

لاریجانی با بیان اینکه در سال 2006 برای اولین بار ارتباط میکروبیوتای روده و چاقی مطرح شد و پژوهش هایی هم در دنیا در این زمینه اجرا شده ادامه داد: طبق یافته های سرانجام نامه ای که ذکر شد تفاوت فراوانی بعضی از جنس های باکتریایی میان بزرگسالان چاق و با وزن نرمال مختص جمعیت ایرانی است و بنا به شواهد قبلی افراد چاق را در معرض ابتلا به کبد چرب قرار می دهد.

وی توسعه علمی در زمینه میکروبیوتا در راستای برطرف نیازهای کشور در این زمینه را یکی از اهداف مهم پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سال های آینده ذکر کرد و گفت: اقداماتی در این زمینه در دست پیگیری است و به زودی سایتی ویژه برای میکروبیوتا در این پژوهشگاه راه اندازی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مجله بین المللی این پژوهشگاه گفت: شماره ویژه ای از این نشریه به موضوع میکروبیوتا اختصاص یافته و در حال تشکیل گروه تحقیقاتی منسجمی برای پیشبرد تحقیقات میکروبیوتا هستیم.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر ادامه داد: حوزه میکروبیوتا حوزه ای بین رشته ای است و در گروهی که تشکیل خواهد شد از همکاری پژوهشگران گروه های آموزشی و پژوهشی مرتبط بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به 27 ژوئن روز دنیای میکروبیوم، گفت: شعار دنیای سال جاری برای این روز، مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی است و امیدواریم با توسعه پژوهش های این حوزه گام های موثری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ها در کشور برداریم.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1527

به "ارائه جدیدترین تحقیقات در زمینه میکروبیوتا در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه جدیدترین تحقیقات در زمینه میکروبیوتا در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید