استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و نه یک کار داوطلبانه

به گزارش نوای پرنده پارسی، ضروری است نگاه تهدیدآمیز بودن فضای مجازی را به فرصت تغییر دهیم و با برنامه ریزی دقیق زمان حضور دانش آموزان در فضای مجازی را ساماندهی کنیم.

استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و نه یک کار داوطلبانه

به گزارش خبرنگاران، سیدمرتضی موسویان ـ مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران ـ با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی در کاهش هزینه های پژوهش و جستجوی اطلاعات نقش بسزایی دارد، گفت: والدین و مربیان باید دانش آموزان را در استفاده از فضای مجازی به عنوان یک منبع بسیار غنی پاسخ به پرسش های آنان، یاری نمایند.

وی با توضیح اینکه در آموزش رفته رفته به سمت یاد گیرنده شدن پیش می رویم و باید انتظار داشته باشیم فرد یادگیرنده پاسخ سوالات را شخصا بیابد، اضافه نمود: همراهی مربیان و والدین با دانش آموزان برای تخصیص زمان حضور او در فضای مجازی حائز اهمیت است.

موسویان هدف گذاری برای دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و اضافه نمود: اگر هدف گذاری برای استفاده دانش آموزان از فضای مجازی صورت نگیرد، موضوع غرق شدن در فضای مجازی یا رفتن دانش آموز به سمت اهداف فرعی و یا اهداف نامربوط پیش می آید.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و یک کار داوطلبانه نیست که بگردد کنارش گذاشت و آن را درنظر نگرفت، گفت: امروزه بسیاری از موارد مطرح در آموزش به وسیله فضای مجازی پیش می رود.

موسویان اظهار داشت: در برنامه ریزی برای استفاده از فضای مجازی که آن را به رژیم مصرف ترجمه می کنیم، دانش آموز باید یاد بگیرد که هدف خود و زمان لازم برای یافتن پاسخ ها و محقق شدن هدف معین شده خود را معین کند.

وی توضیح داد: سوادرسانه ای مربیان و والدین در تعریف رژیم مصرف دانش آموز، زمان بندی و برنامه ریزی برای او در استفاده از فضای مجازی نقش موثری دارد.

موسویان چگونه جستجو کردن، چگونه هدف گذاری کردن و تجزیه و تحلیل نتایج جستجوها را از مهارت های سواد رسانه ای دانست.

این مدرس دانشگاه گفت: در مرحله نخست مربی و والدین می توانند با طرح این پرسش که دانش آموز برای رسیدن به چه هدفی، چه مقدار زمان برای استفاده از فضای مجازی احتیاج دارد در برنامه ریزی یا همان رژیم مصرف، دانش آموز را همراهی نمایند و در مرحله بعد این دانش آموز است که توضیح و تفصیل چگونگی استفاده از فضای مجازی برای خود را باید معین کند.

وی توضیح داد: مربیان و والدین با معین زمان مناسب بنا بر هدف تعریف شده، باید بر استفاده دانش آموزان از فضای مجازی نظارت داشته باشند تا آنجا که با افزایش مهارت فرد در استفاده و بهره برداری از فضای مجازی، شاهد کوتاه تر شدن زمان مصرف او باشند.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه دانش آموز باید در زمان بندی تعریف شده به جستجوی هدف خود بپردازد، توضیح داد: دانش آموز باید برای اینکه در این زمینه مهارت لازم را پیدا کند در خاتمه زمان تخصیص داده شده حتی اگر هدفش معین نشد و به پاسخ سوالش نرسید کار را کنار گذاشته و پس از وقفه ای، هدف قبلی خود را در زمانی معادل زمانی که برای بار اول تعریف نموده بود، دنبال کند. این کار در ذات خود افزایش مهارت فردی و کاهش زمان فعالیت در فضای مجازی را به دنبال دارد.

موسویان همکاری مربیان و والدین با دانش آموزان را سبب و انگیزه ای بیان کرد که با عث می گردد، به یادگیری استفاده از فضای مجازی و ابزارهای مورد استفاده دانش آموزان روی بیاورند.

وی گفت: مربیان و والدین باید بدانند که استفاده از فضای مجازی به هیچ عنوان پیچیده نیست و برای همه افراد در تمامی سطوح، استفاده از این ابزار ساده و رایج است.

موسویان با اشاره به اینکه مدیریریت خشک و دستوری در بحث فضای مجازی جواب نمی دهد، بر لزوم همکاری و همراهی والدین و مربیان با دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی تاکید نمود.

وی گفت: امروز که وارد وب سه شده ایم و هر روز دامنه وسیع تری از کاربردهای آن هوش مصنوعی و روبات های برنامه ریزی شده را می بینیم، به راحتی با یاری ابزار و با میانبرهایی می توانیم به هر یک از اهداف از پیش معین شده مان برسیم. مثلا در برنامه فوتوشاپ که هر روز شاهد تکامل آن هستیم، خود نرم افزار ابزارهایی دارد که بدون وقت گذاری زیاد می توانیم به کارمان سرعت ببخشیم. این به آن معناست که دیگر فرآیندها احتیاج به وقت گذاری زیاد نداشته و ابزارهای از پیش آماده شده می توانند زمان دسترسی ما به هدفمان را کوتاهتر نمایند و می تواند فرد را به یک توانایی بالاتری ارتقاء دهد و این به آن معنی است که برای صرفه جویی در زمانمان احتیاج است به دنبال ابزارهای واسط بگردیم.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2694

به "استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و نه یک کار داوطلبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و نه یک کار داوطلبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید