اهدای آثار زرین فام هنرمندان ژاپنی و ایرانی به موزه رضا عباسی

به گزارش نوای پرنده پارسی، معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم اهدای آثار زرین فام هنرمندان ژاپنی و ایرانی به موزه رضا عباسی گفت: برگزاری این رویداد فرهنگی می تواند آغاز جریان و حرکتی پویا در سطح کشورمان برای بهبود هرچه بیشتر روابط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با کشورهای دیگر چون ژاپن باشد و از این طریق از تمام هنرمندان ایرانی و خارجی دعوت می کنیم برای رشد و اعتلای هنر در سطوح مختلف و آشنایی و نزدیکی فرهنگ ها در راستای گفت و گوی تمدن ها همچون استاد کوبه ای بزرگ در پی مکاشفه هنر و خلق آثار فرهنگ های مختلف و گسیل آن به سایر نقاط جهان باشند.

اهدای آثار زرین فام هنرمندان ژاپنی و ایرانی به موزه رضا عباسی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، آیین اهدای سه نقش دیواری سفالین با لعاب زرین فام اثر کوبه ای کائو استاد ژاپنی و عالیه نجفی و عاطفه فاضل دو هنرمند ایرانی به موزه رضا عباسی عصر امروز چهارشنبه 24 مهر در موزه رضا عباسی برگزار شد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در این آیین گفت: هم اکنون در اینجا گرد هم آمده ایم تا به مناسبت نودمین سالگرد برقراری ارتباط روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران، شاهد اهدا، نصب و رونمایی سه قطعه تابلو کاشی با تکنیک شاخص دوره سلجوقی به نام زرین فام در تالار اسلامی موزه رضا عباسی توسط هنرمند استاد کوبه ای کائو باشیم که بر اساس وصیت پدر این استاد ژاپنی و همچنین تلاش و تمرین های بسیار ایشان این روش خاص و فاخر از لعاب کاری را که شاخصه هنر سلجوقی در سده های پنجم و ششم هجری قمری است، احیا شود.

او اضافه نمود: این مهم با همکاری دو نفر از کارآموزان ایرانی او، عالیه نجفی و عاطفه فاضل به پایان رسیده است. با توجه به نقش موزه ها در روابط بین دولت ها و کشورهای مختلف برای ایجاد و بهبودبخشی روابط سیاسی به ویژه رابطه کشور ایران و ژاپن که در سال های دور از طریق جاده ابریشم و بندر سیراف اتفاق افتاده است، می تواند شکوفایی هنر و فرهنگ تمدن ها را توسط هنرمندانی چون استاد کوبه ای که به مثابه سفرای فرهنگی هستند رقم بزند و موجب انتقال و رشد فرهنگی کشورهای مختلف شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان نمود: پس از رایزنی و پیشنهاد سه موزه در ایران (موزه ملی، آبگینه و موزه رضا عباسی) برای نصب سه نقش دیواری و سفالین با لعاب زرین فام، پس از بازدید از این موزه ها مقایسه و مطالعات پیرامونی به این نتیجه رسیدیم با توجه به این که موزه رضا عباسی از نظر امکانات موزه ای و پردازش تاریخ هنر از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره معاصر دارای مجموعه غنی و بی نظیر از آثار زرین فام است و بارها این آثار مورد ارجاع موزه ها و مراکز هنری مهم جهان قرار گرفته اند، آثار را در این مجموعه نصب کنیم. موزه رضا عباسی دارای بیش از 5هزار قلم اشیای نفیس موزه ای است که به جرأت می توان گفت کامل ترین مجموعه سفال های زرین فام را داراست.

طالبیان اضافه نمود: این فرصت را غنیمت می شماریم و با کمال افتخار از این رویداد فرهنگی در چنین مناسبت خجسته ای استقبال می کنیم و امیدواریم این حرکت شروع جریانی پویا در سطح کشورمان برای بهبود هر چه بیشتر روابط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با کشورهای دیگر چون ژاپن باشد و از این طریق از تمام هنرمندان ایرانی و خارجی دعوت می کنیم بر ای رشد و اعتلای هنر در سطوح مختلف و آشنایی و نزدیکی فرهنگ ها در راستای گفت و گوی تمدن ها همچون استاد کوبه ای بزرگ درپی مکاشفه هنر و خلق آثار فرهنگ های مختلف و گسیل آن به سایر نقاط جهان باشیم.

پیشرفت در تبادلات فرهنگی ایران و ژاپن

تورو موریکاوا کاردار سفارت ژاپن در ایران در ادامه اظهار کرد: به مناسبت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران، نقش دیواری و سفالین با لعاب زرین فام اثر کوبه ای کائو به موزه رضا عباسی اهدا شد و از تمامی برگزارکنندگان این آیین تشکر می کنم. استاد کوبه ای در زمینه احیای سفال زرین فام تلاش های زیادی کردند و در سال 2013 نمایشگاه سفالینه های زرین فام را در موزه ملی ایران برگزار کردند و باعث شدند تا تبادلات هنری بین ایران و ژاپن بیشتر شود و تکنیک سفالگری زرین فام به ژاپن انتقال یافت.

او اضافه نمود: پدر او چندین سفالگر ایرانی را به ژاپن دعوت کرد و ما امروز شاهد خلق آثار نمونه توسط هنرمندان ایرانی هستیم. به جز همکاری در زمینه سفال در بخش انرژی و محیط زیست کشور ژاپن با ایران همکاری خوبی دارد. هر دو کشور پیشرفت زیادی در زمینه تبادلات فرهنگی داشتند به طوری که در تابستان امسال پروژه نورپردازی سه بعدی را در کاخ گلستان اجرا شد.

کاردار سفارت ژاپن در ایران بیان نمود: برگزاری این رویدادهای فرهنگی باعث شناخته شدن هنر میان مردمان دو کشور می شود و خاطره ای خوب به یادگار می گذارد این موضوع می تواند شروع خوب و جدیدی برای برگزاری صدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران در 10 سال آینده باشد و در زمینه های مختلف نیز روابط دو کشور توسعه پیدا کند.

کوبه ای کائو هنرمند و استاد ژاپنی در ادامه اضافه نمود: از تمامی دست اندرکاران برای برگزاری این مراسم به ویژه وزارت میراث فرهنگی تشکر می کنم همچنین دکتر عراقچی در سال 2007 به عنوان سفیر ایران در ژاپن حمایت های ویژه ای برای تبادل هنر سفالگری بین ایران و ژاپن داشتند.

او اظهار کرد: بازگشت سه نقش دیواری و سفالین با لعاب زرین فام که توسط من و دو هنرمند ایرانی در ژاپن خلق شده است با هدف انجام تحقیقات بوده است. پدر من در سال 1966 به تفکیک و احیا سفال زرین فام پرداخت و در سال 1975 به عنوان اولین نفر برای احیای این هنر ایرانی شناخته شد و آرزوی او این بود بعد از احیای آثار خلق شده به زادگاهش ایران برشود.

این استاد ژاپنی شرح داد: بیش از 10 هنرمند از ایران برای انجام تحقیقات بر روی سفالگری زرین فام به ژاپن دعوت شدند؛ امیدواریم برگزاری این رویداد در ایران به شناخته تر شدن این هنر کمک بیشتری کند.

در پایان این مراسم از این سه اثر با موضوعات رسیدن به بهشت، سخنرانی امام علی (ع) و وحدت رونمایی شد و سه لوح تقدیر توسط معاون میراث فرهنگی کشور به کوبه ای کائو، عالیه نجفی و عاطفه فاضل اهدا شد.

در این مراسم همچنین محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه ها، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، آفرین امامی مدیر کاخ گلستان، سیداحمد محیط طباطبایی مدیر ایکوم و مجتبی فقیهی معاون مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه حضور داشتند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2729

به "اهدای آثار زرین فام هنرمندان ژاپنی و ایرانی به موزه رضا عباسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای آثار زرین فام هنرمندان ژاپنی و ایرانی به موزه رضا عباسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید