با 7 میلیون موتورسیکلت فرسوده در خیابان ها چه کنیم؟

عضو هیات رییسه کارگروه صنایع اسقاط از تردد بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور اطلاع داد و با بیان این که اسقاط موتورسیکلت های فرسوده برای مراکز اسقاط صرفه مالی ندارد، از سازمان حفاظت محیط زیست خواست که علت ممنوعیت اسقاط موتورسیکلت در شعاع 120 کیلومتری تهران را اعلام کند.

با 7 میلیون موتورسیکلت فرسوده در خیابان ها چه کنیم؟

سیدابراهیم مناجاتی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که در شرایط فعلی بازار، صاحبان موتورسیکلت هایی که هنوز راه می روند، حاضر به فروش آن ها برای اسقاط نیستند، اظهار کرد: طبق قانون، اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد؛ یعنی با اسقاط هفت موتورسیکلت می توان یک گواهی اسقاط دریافت کرد.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر دولت قیمت گواهی اسقاط خودرو را دو میلیون و 500 هزار تومان تعیین نموده و با توجه به این که اسقاط هفت موتورسیکلت معادل اسقاط یک خودرو است، باید برای اسقاط هر موتورسیکلت حدود 350 هزار تومان به مراکز اسقاط داده گردد. این در حالی است که فروشندگان خودرو اسقاطی خود را کمتر از شش میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده خود را کمتر از دو میلیون تومان به مراکز اسقاط نمی فروشند.

به گفته عضو هیات رییسه کارگروه صنایع اسقاط، بنابراین مراکز اسقاط باید برای اسقاط موتورسیکلت های فرسوده حدود دو میلیون تومان هزینه نمایند، اما گواهی اسقاط آن را حدود 400 هزار تومان بفروشند که این مسئله باعث می گردد اسقاط موتورسیکلت های فرسوده صرفه مالی نداشته باشد.

به گفته وی، نبود صرفه مالی در این صنعت باعث تعطیلی مراکز اسقاط و بی کاری کارگران شده است.

مناجاتی با بیان این که دولت باید راهکاری برای ایجاد انگیزه در صاحبان خودروها و موتورسیکلت های فرسوده برای فروش وسیله نقلیه اسقاطی آن ها ارائه دهد، توضیح داد: مشکل بعدی این است که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، خریداری برای گواهی اسقاط وجود ندارد.

بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدنمایندگان و واردنمایندگان خودروست؛ به طوری که طبق مصوبه دولت در سال 1387 خودروسازان باید 30 درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده نمایند، اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است. هم چنین واردنمایندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو گواهی های اسقاط تولیدی در مراکز اسقاط خودرو نیز بی مشتری ماند.

چرا مراکز اسقاط تهران اجازه اسقاط موتورسیکلت های فرسوده را ندارند؟

این مقام صنفی در ادامه یکی دیگر از مسائل اسقاط موتورسیکلت های فرسوده را ممنوعیت اسقاط این وسیله نقلیه در شعاع 120 کیلومتری تهران بیان نمود و گفت: این در حالی است که اسقاط وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون در تهران ممنوعیتی ندارد.

وی هم چنین از سازمان حفاظت محیط زیست خواست که علت ممنوعیت اسقاط موتورسیکلت در شعاع 120 کیلیومتری تهران را اعلام کند.

بیش از 7 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می نمایند

عضو هیئت رییسه کارگروه صنایع اسقاط در پایان گفت که در حال حاضر حدود دو میلیون و 500 هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، طبق ماده 11 آئین نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال 1397 به تصویب هیأت وزیران رسیده، شماره گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند. اما اسفند ماه سال گذشته هیات وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری موافقت نموده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز تعیین نیست.

پیگیری های خبرنگاران از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سرنوشت این طرح تاکنون بدون نتیجه مانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "با 7 میلیون موتورسیکلت فرسوده در خیابان ها چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 7 میلیون موتورسیکلت فرسوده در خیابان ها چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید