برگزاری همایش ملی فرصت ها و ضرورت های آموزش مجازی

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرگزاری خبرنگاران- همایش ملی فرصت ها و ضرورت های آموزش مجازی به صورت برخط (آنلاین) همراه با سخنرانی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و نیز با حضور 470 نفر از استادان، دانشجویان، پژوهشگران برگزار گردید.

برگزاری همایش ملی فرصت ها و ضرورت های آموزش مجازی

به گزارش خبرگزاری آیا به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: روز چهارشنبه 20 اسفندماه 1399، همایش ملی فرصت ها و ضرورت های آموزش مجازی به صورت برخط (آنلاین) همراه با سخنرانی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و نیز با حضور 470 نفر از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و مدیران و کارکنان نظام اداری کشور در سالن ولایت ساختمان زبرجد مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار گشت.

در بخش نخست این همایش، دکتر زهرا احمدی پور رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی و دبیر علمی همایش با تأکید بر اثربخشی آموزش مجازی به فلسفۀ شکل گیری همایش اشاره نمود و گفت: ما در ابتدای امسال بدون داشتن تصویری روشن از پیامدهای کرونایی بر آموزش نظام اداری، به سمت آموزش های غیرحضوری و برگزاری کلاس های زنده رفتیم. البته مطابق سال های گذشته، تقویم آموزشی طراحی شد؛ اما در کنار این تقویم و با خلاقیت در حوزۀ آموزش، برنامه ها به صورت هفتگی و مطابق با شرایط جدید و دستورهای العمل های ستاد کرونا تنظیم می شد. از این رو، به جای اینکه به دنبال یک برنامه آرمانی باشیم، به دنبال پیاده سازی پیروز برنامه های کوتاه مدت بودیم و با ایجاد یک برنامه ریزی منعطف توانستیم و کوشیدیم آن گونه که شایسته 50 سال، پیشینۀ آموزشی این مرکز است، بار دیگر در حافظه نظام اداری کشور، نام مرکز آموزش مدیریت دولتی را با آموزش های فراگیر احیا نماییم. با علم به اینکه شرایط کرونا و دوران پساکرونایی بسیار متفاوت از سال های گذشته است، تمام کوشش مرکز را معطوف به تقویت زیرساخت ها برای حجم بیشتر آموزش های مجازی گشت. در سه ماه انتهای سال، بر آن شدیم که شرایط و تجربۀ خود و نقاط قوت و ضعف دستگاه های اجرایی کشور را بسنجیم؛ لذا این همایش برنامه ریزی شد تا از نتایج و تجارب بدست آمده در این همایش بتوانیم در برنامه ریزی سال آیندۀ مرکز بهره برداری کنیم و در سال 1400 هوشمندانه مأموریت های خود را به انجام برسانیم و عمق بخشی به برنامه ها را ببینیم.

دکتر احمدی پور در ادامه اضافه نمود: مفتخریم که این همایش ملی در فرصت بسیار محدودی با بنیه و توان داخلی مرکز آموزش مدیریت دولتی به منصه ظهور درآمده است و در نظر داریم که در سال آینده، همایش دیگری را با تکیه بر یافته های جدید پژوهشی در مرکز برگزار نماییم.

مهندس جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز بعثت حضرت ختمی مرتبت، آموزش را امری تعطیل ناپذیر خواند و گفت: به تبع شیوع بیماری کرونا در ایران، آموزش مجازی توسعه یافته است و می دانیم که آموزش های مهارتی و حرفه ای برای کارکنان نظام اداری از جمله ضرورت های غیرقابل تعطیل است و تداوم آموزش کارکنان، امری ضروری محسوب می شود. بنابراین رویکرد توسعه آموزش های مجازی فی ذاته یک ضرورت است که همیشه باید مدنظر کارشناسان و مدیران نظام اداری کشور باشد.

وی با اشاره به تجربه سال 1399 درخصوص آموزش های مجازی گفت: تجربه یکسال گذشته یک واقعیت را نشان داد که آموزش های مجازی می تواند حجم بیشتری از کارکنان را شامل شود. مرکز آموزش مدیریت دولتی با تقویت بستر این نوع آموزش، توانست تعداد شرکت کنندگان در دوره های خود را به 5 برابر و میزان حضور فراگیران را به 8 برابر نفرساعت افزایش دهد که حکایت و نویدبخش پیروزیت در عرصه آموزش های مجازی در نظام اداری کشور است. همین حرکت می تواند در فراگیر کردن آموزش های مهارتی و حرفه ای کارکنان بسیار مؤثر باشد. البته در این میانه، چالش هایی در برابر آموزش های مجازی مطرح است که کارشناسان و خبرگان این امر می باید آنها را مرتفع سازند.

مهندس انصاری همچنین اضافه نمود: در کنار محدودیت های بیماری کرونا قطعاً فرصت هایی پدید آمد که باید از آنها بهره گرفت به عنوان مثال، شتاب دریافت توسعه دولت الکترونیک را می تواند نام برد. همین شتاب دریافت و اهتمام بیشتر دستگاه ها به استقرار زیرساخت های لازم برای انجام امور از راه دور و یا تشکیل وبینارها و نشست های اداری به صورت غیرحضوری و مجازی و در کنار آنها، توسعه آموزش های مجازی همگی از فرصت هایی بوده که در این شرایط برای نظام اداری بوجود آمد. امیدوارم همه مدیران و کارشناسان و فراگیرانی که از این فرصت پیش آمده در جهت مهارت افزایی و توانمندسازی خود بهره می برند، این فرصت را مغتنم شمرده و ان شاءالله از این تجارب به مجموعه ای از سازوکارها برسیم که در دوران پساکرونا بتوانیم در عرصه آموزش های مجازی بهترین استفاده را نماییم.

دکتر شهناز جهانگیری معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی ضمن برجسته سازی اهمیت آموزش مجازی در نظام اداری کشور به فرایند برگزاری این همایش ملی پرداخت و گفت: با شیوع ویروس کرونا، پروتکل های فاصله گذاری هوشمند اجتماعی صادر شد. در کشور ما بخشنامه های دورکاری ابلاغ گشت. می دانیم که بحث آموزش به عنوان یک امر تعطیل ناپذیر و امری ضروری، لذا با توجه به این شرایط نحوۀ اجرای آن تغییر و به سمت آموزش های مجازی سوق پیدا کرد. مرکز آموزش مدیریت دولتی در 25 فروردین ماه 1399، اولین نشست آنلاین خود را برگزار کرد و توانست این تهدید پیش آمده را به فرصتی جدید تبدیل کند. به همین دلیل در انتها دی ماه امسال، کلید همایش ملی زده شد؛ البته ضرورت این همایش با توجه به ضرورت آموزش های الکترونیکی در سازمان ها و نهادها در دوران کرونا، طراحی و برنامه ریزی شد تا بتوانیم از تجارب سازمان ها و نهادها و مراکز آموزشی در ارائه خدمات آموزش های الکترونیکی در کشور بهره مند شویم و با روش های ارائه آموزش های الکترونیکی و ظرفیت های آموزش و یادگیری الکترونیکی و همچنین چالش های ارزیابی اثربخشی آموزش های الکترونیکی و تجارب کشورها آشناتر شویم و این مهم برای نظام اداری کشور روشن تر شود.

معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی اضافه نمود: تمام فرآیند این همایش ملی در زمانی کوتاه و با تکیه بر ظرفیت داخلی مرکز و با کوشش ستودنی و همکاری کارشناسان و مدیران مرکز به اجرا درآمد و اعضای کمیته علمی و اجرایی همایش نیز از بین مدیران مرکز تشکیل شد. لازم به ذکر است با توجه به استقبال پژوهشگران و محققان، تاریخ پذیرش مقالات را تا پانزدهم اسفندماه تمدید کردیم که در مجموع 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که در بخش دوم همایش در دو پنل تخصصی با موضوع ضرورت ها و چالش های آموزش الکترونیک و اثربخشی کیفی آموزش های الکترونیک 7 مقاله ارائه خواهد شد و سایر مقالات منتخب در مجلدی به چاپ می رسد.

دکتر سید صدرالدین صدری معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر زهرا اربابی معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر اباصلت خراسانی مدیرکل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمود نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم و دکتر سیامک رضا مهجور عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانان این همایش ملی بودند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6608

به "برگزاری همایش ملی فرصت ها و ضرورت های آموزش مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری همایش ملی فرصت ها و ضرورت های آموزش مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید