تظاهرات هواداران عبدالله در کابل علیه تقلب انتخاباتی

به گزارش نوای پرنده پارسی، راهپیمایی هواداران ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان در اعتراض به آنچه قانون شکنی از سوی کمیسیون انتخابات خواندند، در کابل به پایان رسید.

تظاهرات هواداران عبدالله در کابل علیه تقلب انتخاباتی

هزارها تن از هواداران این ستاد انتخاباتی حوالی ساعت 8 صبح امروز (8 قوس،آذر) در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان تجمع کرده بودند.

در قطعنامه نهایی این راهپیمایی آمده است که تیم تقلب، کمیسیون انتخابات و جامعه بین المللی نباید صدای حق طلبانه ملت افغانستان را دست کم بگیرند.

هرچند این ستاد از تیم تعیینی به طور صریح نام نبرده اما از اظهارات پیشین آقای عبدالله و اتهاماتی که به ستاد دولت ساز به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان داشته، تعیین می گردد که اشاره اش به این دسته انتخاباتی است.

ستاد ثبات و همگرایی در قطعنامه ای که صادر کرده گفته که کمیسیون انتخابات باید به جای تمکین به خواست ها و مطالبات یک تیم انتخاباتی، به جهت قانونی برگردد.

کمیسیون انتخابات افغانستان قبلا ادعاها در مورد حمایت از یک تیم تعیین را رد کرده و گفته تنها معیار عملکرد آن قانون اساسی و قوانین انتخاباتی افغانستان است.

ستاد انتخاباتی دولت ساز به رهبری اشرف غنی هم قبلا گفته است به هر تصمیمی که کمیسیون انتخابات اتخاذ کند، احترام می گذارد و ستاد انتخاباتی آقای عبدالله را متهم کرده که نتیجه انتخابات افغانستان را به گروگان گرفته است.

ثبات و همگرایی در قطعنامه پایانی تظاهرات امروز بر ابطال 300هزار رای بدون اطلاعات بیومتریک تاکید کرده و هشدار داده که در غیر این صورت مسئولیت بحران سیاسی- انتخاباتی و پیامدهای آن، به اعضای کمیسیون انتخابات برمی گردد.

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان و محمد محقق، معاون ریاست اجرایی افغانستان نیز در تظاهرات امروز شرکت داشتند

این ستاد انتخاباتی هشدار داده که اگر کمیسیون انتخابات و دیگر نهادهای ذیدخل به خواسته های این تیم پاسخ ندهد از تمام گزینه های مشروع، صلح آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رای و اراده واقعی مردم کار خواهد گرفت.

شب گذشته عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان و از نامزدان ریاست جمهوری در صفحه رسمی فیسبوکش هدف از این راهپیمایی را دفاع از مردم سالاری، علیه انحراف و قانون شکنی کمیسیون مستقل انتخابات و تقلب و تقلب سالاران بیان کرد.

با آنکه گارنیزیون کابل محل تجمع معترضان را منطقه چمن حضوری معین کرد؛ معترضان اما طبق اعلامیه این تیم در منطقه ای فواره آب در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان تجمع کردند.

باطل کردن سه صد هزار رای که به باور تیم ثبات و همگرایی معتبر نیستند، مهمترین خواست تیم انتخاباتی آقای عبدالله است. این دسته انتخاباتی در روزهای گذشته بارها کمیسیون انتخابات را به دستور دریافت از یک تیم انتخاباتی متهم کرد.

کمیسیون انتخابات اما گفته که تنها پس از فرایند بازشماری و تفتیش می تواند در مورد سرنوشت 300هزار تصمیم بگیرد و کمیسیون نمی تواند این آرا را بدون تکمیل فرایند تفتیش و بازشماری باطل کند.

به گفته کمیسیون فرایند تفتیش آرا در 27 ولایت تمام شده ولی این فرایند به دلیل اعتراض حامیان آقای عبدالله در 7 ولایت تاکنون انجام نشده است.

جنجال انتخابات بر سر کدام آرا است؟

تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله که مخالف اصلی فرایند بازشماری آرا است، پیش از این اعلام کرده بود که خواهان باطل شدن نزدیک به 300 هزار رای است.

به اساس گفته های اعضای این تیم، این آرا شامل 137 هزار رای قرنطینه شده است که بدون اطلاع تیم های انتخاباتی وارد محاسبه نهایی آرای معتبر شده، بیش از صد هزار رای ثبت شده در خارج از زمان قانونی انتخابات (هفت صبح تا پنج بعد از ظهر ششم میزان،مهر) و بیش از پنجاه هزار رای ثبت شده با تصاویر تکراری و یا عکس های گرفته شده از روی عکس می باشد.

کمیسیون انتخابات می گوید تفاوت آرا در محاسبه نهایی به دلیل تفاوت در آرای ثبت شده در کارت حافظه و آرای ثبت شده در دستگاه های بیومتریک است. همچنین این نهاد آرای ثبت شده در زمان خارج از جریان برگزاری انتخابات را یک مشکل فنی خوانده است. کمیسیون در مورد آرا با تصاویر مشابه توضیحی نداده است.

همچنین شماری از ستادهای انتخاباتی و نهادهای ناظر انتخاباتی اعتراض شان را به بازشماری نزدیک به 2500 محل رای دهی اعلام کرده بودند که کمیسیون گفته پس از بازشماری، آرای 1179 محل باطل شده و محلات باقی مانده در ولایاتی است که حامیان آقای عبدالله اجازه بازشماری و تفتیش آرا در آنها نداده اند.

به گفته آنها دستگاه های بیومتریک آنها و یا حافظه دستگاه های آنها تاکنون ناپدید است و به اساس یکی از فیصله های اخیر کمیسیون شامل فرایند بازشماری آرا شده است.

بسیاری از تیم های انتخاباتی تاکید دارند که شمارش این آرا کاملا مخالف قانون و فیصله کمیسیون مبنی بر معتبر بودن آرای بیومتریک است.

اما کمیسیون تاکید دارد که آنها هنوز در مورد معتبر یا نامعتبر بودن این آرا تصمیم ندریافتد و تنها برای بررسی سرنوشت این آرا، آنها را شامل بازشماری کردند.

، بی بی سی فارسی

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3144

به "تظاهرات هواداران عبدالله در کابل علیه تقلب انتخاباتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهرات هواداران عبدالله در کابل علیه تقلب انتخاباتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید