تولید محصولات پروتئینی و درآمد روستائیان با توسعه دامپروری نوین افزایش می یابد

به گزارش نوای پرنده پارسی، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه علم ژنتیک در حوزه دامپروری و اقدامات انجام شده در زمینه پرورش دام و طیور برتر به عنوان یک تولید موثر اقتصادی، از صادرات مواد ژنتیکی و دام های اصلاح نژادی به خارج از کشور خبر داد.

تولید محصولات پروتئینی و درآمد روستائیان با توسعه دامپروری نوین افزایش می یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح مجتمع تولید دام سبک در شهرستان ورامین در جمع خبرنگاران گفت: امروز کشور در صنعت دامپروری و تولید دام سنگین با برخورداری از مزارع نمونه و کشت و صنعت های به روز، از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با دامداری های صنعتی آمریکا ، کانادا و اروپا رقابت می کنند.

وی اظهار کرد: با اقدامات موثری که در حوزه دامپروری اجرا شده ، وضعیت تولید گوشت دام سنگین به نقطه قابل قبولی در کشور رسیده و تلاش برای توسعه فعالیت های تولیدی و تأمین نیازهای داخلی ادامه دارد.

وی گفت : در حال حاضر فعالیت های اصلاح نژاد در دام سنگین باعث شده تا نژادهای فوق العاده خوبی در کشور تولید شود و با پشت سر گذاشتن مراحل اولیه ، صادرات دام های ژنومیک و مواد ژنتیکی این دام ها به کشورهای منطقه انجام شود.

حجتی اضافه کرد: با توجه به مسائل مرتع و وجود دامداری های سنتی، تاکنون تولید دام سبک اقتصادی نبوده و گذر از شیوه های قدیمی و حرکت به سمت دامداری علمی می تواند پرورش گوسفند و بز برای تأمین گوشت و شیر را با صرفه کند.

وی بیان نمود: در حال حاضر نژادهای اصلاح شده دام سبک هر سال 3 بار زایش داشته و وزن لاشه آن 40 تا 50 کیلو افزایش می یابد که این میزان در مقایسه با نژادهای بومی از رشد قابل قبولی برخوردار شده و تولید دام سبک را اقتصادی کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پرورش دام سبک در بخش شیر و گوشت با ارزش اضافه کرده همراه است، به گونه ای که شیر گوسفند 3 برابر و قیمت شیر بز دو برابر قیمت شیر گوساله از سوی کارخانجات لبنیات خریداری می شود.

وی همچنین با اشاره به اقتصادی بودن تولید شتر ، نرخ خرید شیر شتر را 14 هزار تومان و ده برابر قیمت خرید شیر گوساله اعلام کرد.

وی تأکید کرد: حرکت به سمت دامپروری نوین و تولید دام های سبک اصلاح نژاد شده باعث می شود تا درآمد خانواده های روستایی افزایش یافته و نیاز کشور به گوشت دام سبک برطرف شود.

مرکز اصلاح نژاد و تکثیر هسته موادژنتیکی گوسفند و بز صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در شهرستان ورامین افتتاح شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: انتخاب
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2918

به "تولید محصولات پروتئینی و درآمد روستائیان با توسعه دامپروری نوین افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید محصولات پروتئینی و درآمد روستائیان با توسعه دامپروری نوین افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید