خبری از شهر زیرزمینی در تبریز نیست

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به یافته های باستان شناسان در مورد ابنیه کشف شده طی هفته گذشته در منطقه والمان تبریز اظهار کرد: طبق مستندات تاریخی، این منطقه در دوره صفویه بیابان بوده و دروازه های تبریز تا اراک ادامه داشته اند، این ابنیه نیز محل عبور فاضلاب بوده است.

خبری از شهر زیرزمینی در تبریز نیست

مرتضی آبدار در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از پروژه والمان و ابنیه کشف شده طی حفاری های این پروژه اظهار کرد: 95 درصد از ابنیه ای که به هنگام حفاری پروژه والمان کشف شده، از بین رفته است و آنالیز ها نشان می دهد که این بنا ارزش نگهداری ندارد، اما حساسیت مردمی باعث شد تا با چشم پوشی از ابراز نظر مدیریتی، از نظر کارشناسان باستان شناسی و معماری نیز در این خصوص استفاده شود.

پس از گذشت حدود یک هفته تیمی متشکل از این کارشناسان کاوش ها را شروع و نقشه های قدیمی را آنالیز کردند و بر اساس اطلاعات سازمان میراث فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که تکلیف این پروژه باید روشن شود.

بعضی با انتشار مطالبی مبنی بر کشف شهر زیر زمینی به هنگام حفاری پروژه والمان، جو را ملتهب و ادعا می نمایند که میراث فرهنگی متعصب نیست، در حالی که ما نسبت به مسائل میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن خودمان متعصب هستیم.

پروانه این پروژه مشارکتی از سال 92 توسط شهرداری منطقه چهار صادر شده و این پروژه از ابتدای چهار راه شریعتی شروع شده و تا محله برق لامع ادامه دارد.

عملیات عمرانی پروژه والمان در محل کشف ابنیه تاریخی به دلیل عدم احتیاج به حفظ این ابنیه ادامه می یابد ولی ادامه عملیات در مابقی مناطق این پروژه متوقف شده و به بعد از آنالیز ها، باستان سنجی جهت پروژه، صدور مجوز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و حضور ناظر این اداره کل در محل موکول می شود.

یک باستان شناس نیز در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از ابنیه کشف شده به هنگام حفاری های پروژه والمان تبریز گفت: قدمت ابنیه کشف شده در محل پروژه والمان احتمالاً با قدمت محله بارون آواک تبریز بوده و مربوط به واواسط و اواخر دوران قاجار است.

بهرام آجرلو با اشاره به وجود بعضی آثار تاریخی مدفون اظهار کرد: آثار تاریخی هر دوره از صندلی و ارزش ویژه ای برخوردار بوده و نمی توان آثار تاریخی دوران مختلف را بر هم ارجحیت داد.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی تبریز تا دوره متقدم قاجار (دوره عباس میرزا) از حد بیرونی و جنوبی ارک علیشاه فراتر نرفته است، اظهار کرد: با توجه به توسعه تبریز و مهاجرت تعدادی از ارامنه به این شهر و شکل گیری محله بارون آواک در دوره میانه قاجار، قدمت آثار تاریخی این محل نیز به همین دوره برمی شود.

آنالیز آثار معماری و طاق و قوس این ابنیه نشان می دهد که احتمال اینکه این آثار به دوره قاجار و قبل از عهد ناصری مربوط باشند، بسیار کم است.

علیرضا قوچی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: بافت هسته مرکزی تاریخ تبریز که در سنوات گذشته به دفعات توسط میراث فرهنگی مطالعه و نقشه های آن اصلاح شده شامل محدوده شهرداری منطقه هشت، بازار تبریز و متعلقات آن، مسجد کبود و ارگ علیشاه است.

بافت تاریخی اصلی تبریز 170 هکتار بوده و وسعت بافت تاریخی منطقه هشت نیز به صورت منفصل و متصل شامل 120 هکتار است.

دستگاه های خدمات رسان در صورت انجام عملیات های عمرانی موظف به کسب مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان هستند، در غیر این صورت عملیات متوقف می شود.

سرمایه گذار پروژه والمان نیز در سرانجام این بازدید گفت: مقررات مشابه مقررات ملی ساختمان در این پروژه نیز قابل اجرا بوده و مطالعات زمین شناسی و استحکام تراشه نیز صورت گرفته است.

کاظمی با اشاره به ستون های این پروژه و تصاویر منتشر شده در این خصوص و حدس ها مبنی بر قدیمی بودن این ستون ها اعلام کرد: این ستون ها همان شمع های پروژه هستند که بتن آرمه ها روی آن نصب می شوند.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته تصاویری از نشست زمین در پی یک پروژه عمرانی در محله والمان تبریز منتشر شد که نشان می داد ابنیه تاریخی در این محوطه وجود دارند، این تصاویر موجب حدس ها در مورد وجود شهر زمینی در تبریز شده بود.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دنیای سفر
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1974

به "خبری از شهر زیرزمینی در تبریز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبری از شهر زیرزمینی در تبریز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید