دفتر ریاست جمهوری لبنان به شدت از حریری انتقاد کرد

به گزارش نوای پرنده پارسی، دفتر ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه ای، دلایل دولت پیشبرد امور لبنان درباره درخواست برای به تعویق افتادن رایزنی های پارلمانی را بهانه تراشی خواند و الحریری را به شدت به باد انتقاد گرفت.

دفتر ریاست جمهوری لبنان به شدت از حریری انتقاد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ای تأکید کرد، میشل عون رئیس جمهور لبنان به اجرای قانون اساسی متعهد است و در این خصوص نیازی ندارد از کسی درس بگیرد.

دفتر سعد الحریری نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان امروز درباره دلیل به تعویق افتادن رایزنی های مجلسی درباره تشکیل دولت گفته بود که به منظور اینکه مشکل نقض قانون اساسی به دیگر مسائل کشور اضافه نگردد، خواهان به تعویق افتادن رایزنی ها شده است.

دفتر الحریری گفته است که نمایندگان فراکسیون التیارالوطنی الحر (جریان ملی آزاد) با بیان اینکه نمی خواهند نظر خود را به طور مستقل درباره تشکیل دولت اعلام نمایند و نظر خود را به رئیس جمهور ابلاغ نموده اند تا او تصمیم نهایی را بگیرد، قانون اساسی را نقض نموده اند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، در ادامه بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است: طرح این قضیه که چرا بعضی نمایندگان نظراتشان را به میشل عون ابلاغ نموده اند تا او هر طور که می داند تصمیم گیری کند و از این بهانه رایزنی ها عقب بیفتد، به وضوح نشانگر کوشش الحریری برای ارائه توجیهی ساختگی است.

دفتر میشل عون تأکید کرد: سخن آنهایی که از نقض قانون اساسی می گویند مردود است. آنها بهتر است بروند قواعد قانون اساسی را بشناسند و دست از رفتارهایی که با متن و روح قانون اساسی در تضاد است، بردارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: حرف هایی که درباره واگذاری آرای فراکسیون جریان ملی آزاد نزد میشل عون گفته می گردد، صرفا ساختگی است. این حرف ها فرار رو به جلو از رایزنی های مجلسی الزام آوری است که رئیس جمهور قصد داشت امروز برگزار کند.

دفتر میشل عون تاکید نمود: این بهانه تراشی ها به امید اینکه رئیس جمهور رایزنی ها رابه تعویق اندازد در کار سیاسی درست نیست. رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد و به متن آن پایبند است و نیازی ندارد درباره اختیارات قانونی خود از کسی درس بگیرد.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور از نمایندگان خواست نامزد خود را به وضوح معرفی نمایند یا اینکه اگر مایل نیستند، کسی را معرفی ننمایند، اما گزینه سومی وجود دارد.

در انتها بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان تاکید شده است: بیانیه دفتر اطلاع رسانی الحریری درباره نقض قانون اساسی از اساس مردود است.

النشره به نقل از منابع مطلع آورده است که میشل عون به الحریری گفته که فرصت سه روزه برای تکمیل تماس های او کافی است و پس از آن عون با بری تماس گرفته و گفته که رایزنی ها تا روز پنجشنبه به تعویق می افتد.

النشره به نقل از منابع مطلع آورده است که میشل عون به الحریری گفته که فرصت سه روزه برای تکمیل تماس های او کافی است و پس از آن عون با بری تماس گرفته و گفته که رایزنی ها تا روز پنجشنبه به تعویق می افتد.

دفتر نخست وزیری سعد الحریری روز دوشنبه گفت: در چارچوب تماس های سیاسی قبل از زمان رایزنی های مجلسی که قرار بود روز دوشنبه برگزار گردد معلوم شد جریان ملی آزاد درصدد است دیدگاه های خود را (درباره دولت آینده) در اختیار رئیس جمهور قرار دهد تا او هر جور می خواهد درباره آن تصمیم گیری کند. این موجب تکرار نقض قانون اساسی می گردد که یک بار رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان هم در دوره ریاست جمهوری امیل لحود با آن روبرو شد و سعد الحریری نمی تواند چنین نقض بزرگ قانون اساسی را بپذیرد. فرقی نمی نماید این نقض قانون در چه موردی باشد.

در این بیانیه آمده است: سحرگاه روز دوشنبه به الحریری پیغام رسید که حزب نیروهای لبنانی هم از معرفی نامزد نخست وزیری یا مشارکت در معرفی هر کسی در رایزنی های مجلسی امتناع می نماید که در این صورت هیچ فراکسیون مسیحی در رایزنی ها حضور نداشت در حالی که الحریری همیشه بر توافق ملی تاکید دارد.

دفتر دولت پیشبرد لبنان ادامه داد: از همین رو الحریری با نبیه بری مشورت کرد و توافق کردند که هر کدامشان با رئیس جمهور تماس بگیرند و از او بخواهند رایزنی ها را برای چند روز عقب اندازد تا مسائل قانونی و ملی به بحران اجتماعی، اقتصادی و اقتصادی بزرگی که کشور با آن روبروست افزوده نگردد و الحریری معتقد است که این مسئله به منظور حفظ منافع لبنان و معیشت و امنیت آنها باید کاملا حل گردد.

جریان ملی آزاد: الحریری چشمش را به روی واقعیت ها بسته است

جریان ملی آزاد هم دوشنبه شب در بیانیه ای در پاسخ به بیانیه الحریری گفت: جریان المستقبل و رئیس آن چشم خود را به روی واقعیت های سیاسی و قانونی بسته اند.

این فراکسیون مجلسی لبنان تاکید نمود: ما بر این حق خود تاکید داریم که می توانیم کسی را برای نخست وزیری معرفی کنیم یا این کار را نکنیم. با رئیس جمهور در این باره رایزنی کنیم یا این قضیه را به خودش محول کنیم. این رئیس جمهور است که می تواند منطبق با منافع عمومی و قانون اساسی عمل کند و تنها مجلس است که می تواند قانون اساسی را تفسیر کند.

جریان ملی آزاد ادامه داد: ما صمیمانه و با رویکرد مثبت خواهان غلبه بر همه اختلافات سنتی و توافق درباره یک دولت منطبق با میثاق ملی و شایسته برای حل بحران هستیم.

در انتها بیانیه این فراکسیون آمده است: تنها راه درست نجات از بحران فعلی لبنان تغییر سیاست ها به وسیله انتخاب نخست وزیری است که به این تغییر ایمان داشته باشد و وزرایی که قادر به ایجاد تغییر باشند.

میشل عون رئیس جمهور لبنان روز دوشنبه جلسه مجلس لبنان برای انتخاب نخست وزیر را به تأخیر انداخت و موعد آن را پنجشنبه (28 آذر) گفت.

ق

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3339

به "دفتر ریاست جمهوری لبنان به شدت از حریری انتقاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر ریاست جمهوری لبنان به شدت از حریری انتقاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید