دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها کمک کنند

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به وجود تنوع قومیت ها و جمعیت عشایری در استان گفت: دهیاران می توانند به شناسایی فضاهای بکر برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی و توسعه اشتغال و درآمد پایدار روستایی کمک کنند.

دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها کمک کنند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شاقتصادی، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی استان روز گذشته یکشنبه 29 مهر 97 در همایش روز ملی روستا و عشایر، اولویت اول کنونی استان را گردشگری بیان نمود و گفت: در این شرایط راهی جز توجه به گردشگری برای جایگزین کردن با نفت و ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی نداریم.

یزدان پناه با تأکید بر اهمیت صنایع دستی و میراث فرهنگی، اضافه نمود: برخی روستاهای استان قابلیت فراوانی در این دو حوزه دارند ولی اقامتگاه بوم گردی هنوز در آن ها ایجاد نشده است.

او شرح داد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ماست بنابراین با توجه به اینکه اکنون تنها 33 نفر در یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت دارند و نمی توانند به شایستگی از آثار تاریخی محافظت کنند، نیازمند کمک و همکاری مردم و اهالی روستاها هستیم.

او با تأکید بر فرهنگ سازی در این رابطه، گفت: صنعت گران متعددی در روستاها پراکنده هستند که می توان با اطلاع رسانی، از ظرفیت آن ها بهترین بهره برداری را کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شاقتصادی اظهار کرد: دبیرخانه ای در این اداره کل تشکیل شده و تا سرانجام آبان ماه سال آینده 100 رویداد را تعریف کرده و با حمایت های مادی و معنوی در تلاش برای اجرای رویدادهای مختلف فرهنگی برای جذب گردشگر هستیم.

یزدان پناه از دهیاران خواست در حوزه روستاهای زیرپوشش برنامه های مشخصی برای معرفی روستا و ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشند و به این دبیرخانه اعلام کنند.

توسعه گردشگری و صنایع دستی راه حل مقابله با مسائل کم آبی است

همچنین رضا رجب زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شاقتصادی در این مراسم گفت: توسعه گردشگری و صنایع دستی راه حل، برون رفت از مسائل کم آبی استان است.

رجب زاده با اشاره به اینکه اقتصاد بدون وابستگی به آب مسائل کمتری را در بر دارد، اظهار کرد: شاهد هستیم کم آبی چگونه زندگی روستاییان را که امرار و معاش آنان وابسته به کشاورزی بود، دچار مشکل کرد.

رجب زاده اضافه نمود: با وجود اینکه روستاها نسبت به سال های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اند اما مشکل کم آبی درد بسکمک از روستاییان را برطرف نکرده است.

او شرح داد: بنابراین اقتصادی که بر پایه آب نباشد و کشاورزی که نیاز آبی کمی دارد، کمتر با مشکل روبرو می کند.

او بیان نمود: کم آبی تنها به علت کاهش بارندگی نیست بلکه سوء مدیریت ها نیز در این امر تأثیرگذار است، بنابراین ضرورت دارد آموزش های لازم به روستاییان داده شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان شاقتصادی مطرح کرد: مردم بدانند چنانچه در مصرف آب صرفه جویی نکنند، شاید دیگر در زندگی خود پرآبی را نبینند.

رجب زاده در ادامه به ظرفیت ویژه آب و هوایی و گردشگری خراسان شاقتصادی اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود اینکه در تابستان روزانه پنج هزار نفر به آب گرم ایوب مراجعه داشته اند اما از موقعیت این مکان بهره درستی برده نشد.

او آب گرم ایوب را یکی از محور اشتغال زایی استان دانست و اظهار کرد: برنامه ریزی و مدیریت درست، مشکل اشتغال زایی را تا شعاع چند کیلومتری آب گرم ایوب برطرف خواهد کرد.

او اضافه نمود: 370 هزار نفر در 700 روستای خراسان شاقتصادی زندگی می کنند که این رقم 45 درصد جمعیت کل استان را تشکیل داده، بنابراین روستا می تواند محور اشتغال خراسان شاقتصادی باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شاقتصادی تأکید کرد: چنانچه برنامه ریزی دقیقی برای اشتغال روستاها انجام نشود، قطعاً این جمعیت در آینده تهدیدی برای استان خواهند بود.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1968

به "دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها کمک کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهیاران خراسان شمالی به شناسایی مناطق بوم گردی و توسعه اشتغال پایدار در روستاها کمک کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید