ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی تامین است

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اکنون با وجود شیوع بیماری کووید - 19 در کشور، ذخایر استراتژیک کالا های اساسی تامین و حتی در مواردی بیش از احتیاج داخلی است و نگرانی در این خصوص نداریم.

ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی تامین است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اکنون با وجود شیوع بیماری کووید - 19 در کشور، ذخایر استراتژیک کالا های اساسی تامین و حتی در مواردی بیش از احتیاج داخلی است و نگرانی در این خصوص نداریم.

حجت براتعلی افزود: طبق تکلیف ابلاغی شورای عالی امنیت ملی، ذخایر چهار قلم کالای اساسی شامل گندم، روغن، شکر و برنج همواره در یک سطح تامین است به طوری که سالانه سطح ذخایر برنج 600 هزارتن، روغن 600 هزارتن، شکر 500 هزارتن و گندم پنج میلیون تن مشخص شده است.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران تنظیم بازار کالا های اساسی همچون گندم، آرد، شکر و برنج را برعهده دارد، اظهارداشت: سال گذشته (1398) براساس تکالیف مقرر شده در مجموع نزدیک به 23 میلیون تن کالای اساسی و راهبردی تامین و به بازار تزریق شد.

وی توضیح داد: از این میزان 10 میلیون و 500 هزارتن گندم خرید داخلی، 9 میلیون و 500 هزارتن آرد (نانوایی، صنایع آرد شامل صنایع ماکارونی و شیرینی و شکلات)، یک میلیون و 600 هزارتن شکر، 542 هزارتن روغن و 225 هزارتن برنج در اقصی نقاط کشور توزیع شده است.

براتعلی با اشاره به اینکه به طور مستمر موجودی ذخایر کالا های اساسی نو می گردد، افزود: طی دو سال اخیر با وجود تشدید تحریم ها علیه ایران، خرید های خارجی ما برای واردات کالا های اساسی مذکور به خوبی انجام شد و تا به امروز حتی با وجود بروز بیماری کووید - 19 مسئله ای در تامین کالا های اساسی خود برای حفظ ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار داخلی نداشتیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده شرایط تامین و تخصیص ارز تسهیل شده است، گفت: بنابراین بخشی از محصولات همچون برنج ترخیص و به استان ها در حال ارسال است.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران با مشکل رسوب کالا های اساسی در گمرکات روبرو نیست، اما آنچه بخش خصوصی وارد نموده با تصمیم دولت و بانک مرکزی از گمرکات ترخیص می گردد.

براتعلی درباره شرایط شکر مورد احتیاج کشور و ذخایر آن گفت: برای تامین احتیاج داخلی و حفظ ذخایر شکر وارد عمل خواهیم شد.

به گفته وی، احتیاج سالانه کشور به شکر 2.4 میلیون تن است که بین 1.8 تا دو میلیون تن آن سالانه از منابع داخلی و مابقی از محل واردات تامین می گردد، اما بخشی از احتیاج شکر وارداتی برای حفظ ذخایر استراتژیک است.

وی افزود: در بخش گندم نیز با وجود پیش بینی خوب فراوری به نظر می رسد بخش قابل توجهی از ذخایر استراتژیک از محل فراوری داخل تامین گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4472

به "ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی تامین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی تامین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید