لوله تک لایه چیست؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، لوله کشی یکی از تاسیسات اساسی در هر ساختمان می باشد. در گذشته سیستم لوله کشی فلزی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفت. این نوع لوله کشی اشکالات و معایبی داشت. از جمله این معایب می توان به خوردگی لوله، رسوب پذیری و غیره اشاره نمود. از این رو نسل جدیدی از لوله ها جایگزین لوله های فلزی شدند. نمونه ای از این لوله ها لوله های تک لایه و لوله های 5 لایه می باشند. این لوله ها برای انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند. آن چه که در این مطلب از ما به بیان می پردازیم، معرفی لوله های تک لایه می باشد. با ما همراه باشید.

لوله تک لایه چیست؟

ویژگی لوله تک لایه

لوله های تک لایه با نام لوله های پروپیلن نیز شناخته می شوند. از آن جایی که در ابتدا این گونه لوله ها در رنگ سبز فراوری می شدند، بسیاری از افراد آن ها را با نام لوله سبز نیز می شناسند. لوله های تک لایه دارای ویژگی های هستند که باعث ایجاد رجحان آن ها نسبت به لوله های فلزی می گردد. در این جا به بیان مهم ترین ویژگی های این گونه لوله ها می پردازیم. هم چنین به آنالیز تفاوت لوله های تک لایه و 5 لایه نیز خواهیم پرداخت.

همان گونه که گفته شد، لوله های فلزی که در گذشته بیش تر مورد استفاده قرار می گرفت، از معایبی برخوردار بودند. از جمله این معایب می توان به پوسیدگی لوله های فلزی از بیرون و داخل، عدم انعطاف و شکل پذیری، ضریب انتقال حرارتی بالا، کاهش فشار بالا، امکان رسوب پذیری، نگهداری و نصب سخت، وزن زیاد و تغییر کیفیت آب اشاره نمود. نسل جدید لوله های تک لایه و پنج لایه راه حلی مناسب برای رفع کردن این مسائل می باشد.

ضریب انبساط طولی

یکی از ویژگی های لوله های تک لایه ضریب انبساط بالای آن ها می باشد. این گونه لوله ها از قابلیت انبساط طولی بالایی برخوردار می باشند. در مقابل لوله های 5 لایه دارای لایه آلومینیومی هستند و همین امر سبب می گردد این گونه لوله ها از ضریب انبساط خیلی کمی برخوردار باشند. این گونه لوله ها در برابر فشار آب افزایش طول ندارند.

میزان مقاومت در برابر عوامل محیطی

نفوذ اکسیژن به داخل لوله ها باعث اکسید شدن لایه درونی لوله خواهد شد. لوله های تک لایه در برابر نفوذ اکسیژن مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهند. اما از آن جایی که لوله های 5 لایه دارای روکش آلومینیوم می باشند، در برابر نفوذ اکسیژن مقاومت بالایی دارند. هم چنین مقاومت لوله های 5 لایه در برابر نفوذ نور خورشید به داخل آن ها که سبب رشد جلبک و تغییر بو و مزه آب می گردد نیز بیش تر از لوله های تک لایه می باشد. برای بالا بردن مقاومت لوله های تک لایه در برابر عوامل ذکر شده باید آن ها را درون دیواره ساختمان قرار داده و یا از روکش بتنی برای آن ها استفاده کرد.

میزان مقاومت در برابر کاهش فشار و دما

از آن جایی که لوله های تک لایه از لایه درونی صیقلی شکل برخوردار هستند، کاهش فشار و دما در آن ها بسیار پایین می باشد. اما با این حال مقاومت لوله های 5 لایه در برابر کاهش فشار و دما بیش تر می باشد. از این رو در شرایطی که کمیت فشار و دمای آب حائز اهمیت می باشد، بهتر است از لوله های 5 لایه استفاده گردد.

مقاومت در برابر پوسیدگی

لوله های تک لایه نسبت به پوسیدگی مقاوم هستند. هم چنین این گونه لوله ها در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند، از خود مقاومت نشان می دهند. لوله های 5 لایه نیز مانند لوله های تک لایه در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند از خود مقاومت نشان می دهند.

وزن پایین لوله

یکی از ویژگی های برجسته لوله های تک لایه وزن پایین این گونه لوله ها می باشد. پایین بودن وزن لوله ها شرایط لوله کشی آسان را فراهم می نماید. این ویژگی برای لوله های 5 لایه نیز صدق می نماید.

میزان انعطاف پذیری

انعطاف پذیری لوله های تک لایه کم بوده و برای تغییر راستا لوله کشی باید از اتصالات اضافه استفاده گردد. این در حالی است که لوله های 5 لایه در مقایسه با لوله های تک لایه از انعطاف پذیری بیش تری برخوردار می باشند و همین امر احتیاج آن ها به اتصالات را کاهش می دهد.

سرعت و سهولت در نصب

به طور کلی می توان گفت سرعت نصب لوله های 5 لایه از لوله های تک لایه بیش تر می باشد.

عدم ایجاد صدا در هنگام عبور آب

یکی از مسائل لوله های فلزی ایجاد سر و صدا در هنگام عبور آب از داخل آن ها می باشد. لوله های تک لایه و پنج لایه این مشکل را نداشته و میزان سر و صدا ناشی از انتقال آب در آن ها به حداقل رسیده است. همین امر سبب می گردد این گونه لوله ها به عایق کاری احتیاج نداشته باشند.

کاهش ضایعات لوله

از دیگر ویژگی های لوله های تک لایه و 5 لایه می توان به کاهش ضایعات لوله در هنگام استفاده از آن ها اشاره نمود.

نکات مهم در استفاده از لوله تک لایه

با توجه به آن چه که در بالا اشاره شد، اگرچه لوله های تک لایه از مزیت هایی برخوردار هستند، اما بهتر است از آن ها برای لوله کشی آب گرم در زیر کار استفاده نگردد. چرا که لوله بر اثر گرما منبسط شده و تغییر شکل می دهد. در این صورت نه تنها لوله آسیب می بیند، بلکه کف محل نصب نیز دچار آسیب دیدگی می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ساختمانچی
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3523

به "لوله تک لایه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله تک لایه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید