مذاکره کنندگان زن افغان در مقابل طالبان تندرو

به گزارش نوای پرنده پارسی، چهار زن افغان که قانون سرکوب گر طالبان را متحمل شده بودند و از زمان اخراج شبه نظامیان برای دستاوردهای شکننده مبارزه نموده اند، در مذاکرات صلح روبه روی این گروه تندرو قرار گرفته اند.

مذاکره کنندگان زن افغان در مقابل طالبان تندرو

به نقل از خبرگزاری فرانسه، حضور آن ها بر سر میز مذاکره در افغانستان دارای سلسله مراتب قابل توجه است، اگر چه تعداد آن ها با توجه به تیم افغانستان متشکل از 17 مرد دیگر و تیم تماماً مرد طالبان، کم تر است.

فائزه کوفی، یکی از مذاکره نمایندگان پیش از مذاکرات که روز شنبه شروع شد به خبرگزاری فرانسه گفته بود: طالبان باید متوجه این باشد که در حال روبه رو شدن با افغانستان جدید است که باید یاد بگیرند با آن زندگی نمایند.

این سیاست مدار و مبارز برجسته حقوق زنان در طول حرفه خود از دو کوشش برای ترور جان سالم به در برده که آخرین آن ماه گذشته در کابل رخ داد.

وی پیش از این تیراندازی ناموفق گفته بود: بودن در چنین نقش مهمی، چیز رایجی در افغانستان نیست، بنابراین تو باید راه خودت را در بین کسانی پیدا کنی که به حضور زنان اعتقادی ندارند.

حکومت طالبان بر افعانستان

وی اضافه کرد که زمان حکومت طالبان بر افعانستان طی سال های 1996 تا 2001، همسرش زندانی شده و او نیز به خاطر داشتن لاک ناخن، به سنگسار تهدید شده است.

پلیس مذهبی زنانی را که در خیابان چیزی به غیر از برقع پوشیده بودند، جمع می کرد و زنان متهم به زنا گاهی بعد از نماز آدینه در ورزشگاه های ورزشی اعدام می شدند.

امروز، سیستم سلسله مراتبی سنتی، به عنوان هنجار و زندگی بیشتر زنان باقی مانده و در مناطق روستایی از زمان حمله به رهبری آمریکا در 2001 که به سرنگونی طالبان انجامید- که دختران را از مدرسه رفتن و زنان را از سرکار رفتن منع می کرد- بهبود کمی پیدا نموده است.

با این حال در کابل و دیگر شهرهای افغانستان، پیشرفت هایی حاصل شده است و زنان در سطح متوسطه و عالی تحصیل می نمایند، در صندلی های منتخب دارای سمت هستند و کسب و کار اداره می نمایند، با وجود آنکه تعداد آن ها به طور نامتناسبی کم است.

کوفی یکی از معدود زنانی است که در سال 2019 مذاکرات غیررسمی با طالبان داشت و با نزاعی که مذاکره نمایندگان زن با آن روبه رو هستند، آشناست.

فاطیما گیلانی، متخصص حقوق اسلامی و مذاکره نماینده، 66 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت که زنان درباره مذاکرات با طالبان، بیمناک هستند.

وی گفت: هر زنی در افغانستان ترس دارد... ما همواره ترس داریم که هر زمان تغییری در افغانستان در شرف است و هر زمان یک تغییر سیاسی به وقوع بپیوندد، این زنان هستند که آسیب می بینند.

این چهره مذاکره نماینده زن اضافه کرد، اما او حمایت مردان تیمش را داراست که دقیقاً به چیزی باور دارند که او باور دارد.

این مذاکرات ابتدا باید بر ارزش های مشترک، مانند اسلام، و بعد دستیابی به آتش بس در درگیری افغانستان که از سال 2001 تا به امروز ده ها هزار نفر را کشته و میلیون ها نفر را آواره نموده، متمرکز گردد.

گیلانی گفت: من خیلی دوست دارم شاهد افغانستانی باشم که در آن شما احساس خطر نمی کنی... اگر حالا به آن دست پیدا نکنیم، هیچ موقع اتفاق نمی افتد.

طالبان فقط اظهارات مبهمی درباره حقوق زنان داشته و گفتند این حقوق به وسیله ارزش های اسلام، حفظ خواهد شد.

حبیبه سرابی، مذاکره نماینده دیگر که تحت قانون طالبان از کار کردن محروم شده بود و ناچار شد به پاکستان فرار کند تا بتواند تدریس کند، می خواهد مطمئن گردد که افغانستان یک جمهوری باقی می ماند، نه یک امارت تحت کنترل طالبان؛ جایی که قوانین مذهبی بر حقوق مشروع غلبه دارد.

وی روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که افتتاحیه مذاکرات، بسیار مثبت بوده است.

زن دیگر در تیم مذاکره شریفه زورماتی، مجری سابق و سیاست مدار محلی در منطقه شرقی استان پاکیتا است.

این تیم پیش تر دارای عضو زن پنجمی هم به نام شهلا فرید، وکیل و فعال حقوق زنان بود اما دیگر در تیم مذاکره نیست. ، ایسنا

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5118

به "مذاکره کنندگان زن افغان در مقابل طالبان تندرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره کنندگان زن افغان در مقابل طالبان تندرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید