مراسم ماه محرم در خراسان جنوبی با آیین علم بندان

به گزارش نوای پرنده پارسی، علم مهم ترین وسیله در اجرای مراسم سوگواری محرم به شمار می رود در هر یک از نقاط استان خراسان جنوبی هر یک از علم ها را به نشانه امام حسین (ع) و اصحابش نام گذاری نموده اند.

مراسم ماه محرم در خراسان جنوبی با آیین علم بندان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: مراسم علم بندان یا عقد علم در بیرجند و بعضی مناطق دیگر استان در غروب آخرین روز ماه ذی الحجه انجام می گردد که نشانه شروع مراسم ماه محرم است. در بعضی روستاها این مراسم در روزهای پنجم، ششم و هفتم محرم شروع می گردد و علت آن را ورود اهل بیت به کربلا ذکر می نمایند.

او اضافه نمود: علم ها اغلب بانی و علمچی دارند که صاحب علم محسوب می شوند. این کار به طور موروثی از پدر به پسر بزرگ تر خانواده می رسد. روز علم بندان مردم را از طریق چاووشی خوانی یا اعلام از بلندگو مطلع می نمایند. پس از جمع شدن مردم، بزرگان و سادات محل لباس ها، دستمال، پارچه ها و توغ علم را می بندند و در حین کار اسپند دود می نمایند، یک نفر چاووشی می خواند و دیگران صلوات می فرستند.

مراسم و آئین علم بندان به شماره 627- 22/9/91 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2163

به "مراسم ماه محرم در خراسان جنوبی با آیین علم بندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم ماه محرم در خراسان جنوبی با آیین علم بندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید