مشارکت بیش از 124 شرکت ایرانی در نشست مجازی اعضای صندوق سبز اقلیم

به گزارش نوای پرنده پارسی، تازه ترین کنفرانس صندوق سبز اقلیم (GCF) از روز چهارشنبه با حضور 95 کشور جهان و به مدت سه روز در حال برگزاری است و به همت کمیسیون انرژی اتاق ایران بیش از 124 شرکت ایرانی این فرصت را پیدا کردند تا به صورت مجازی در این رویداد حاضر شوند.

مشارکت بیش از 124 شرکت ایرانی در نشست مجازی اعضای صندوق سبز اقلیم

در همین زمینه، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: از آنجایی که محور برگزاری نشست صندوق سبز اقلیم، کاهش گازهای گلخانه ای است توجه به این نکته لازم است که همه کشورها در دو بعد تکنولوژی و فناوری و با ارایه کمک های اقتصادی همکاری های گسترده خود را با یکدیگر آغاز کرده اند. از جمله ایران که در بخش انتقال تکنولوژی، مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری متولی این امر شده است و با همکاری کمیسیون انرژی در حال حاضر شرکت های بخش خصوص علاقه مند که می توانند در حوزه کاهش گازهای گلخانه ای اقدامات موثری انجام دهند، شناسایی شده اند.

او همچنین تاکید کرد که منابع اقتصادی صندوق سبز اقلیم (GCF) فرصت خوبی برای شرکت های فعال در حوزه کاهش اثر گازهای گلخانه ای فراهم کرده است تا شرکت ها و بنگاه های بخش خصوصی با کمک این صندوق اقدامات موثری را انجام دهند.

صالحی افزود: ایران جزو ده کشور اول تولید کربن در دنیاست؛ اما مقایسه تولیدناخالص ایران با ده کشور اول حاکی از فاصله معناداری است که ایجاب می کند با بهینه سازی مصرف انرژی، همگام با کشورهای دنیا قدم در راه کاهش کربن و گرمایش زمین بگذاریم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اعلام کرد: بهره مندی از منابع اقتصادی صندوق سبز اقلیم که عمدتا هم به کشورهای در حال توسعه اختصاص دارد فرصت خوبی است تا با بهینه سازی مصرف انرژی در راه کاهش کربن حرکت کنیم.

صالحی اعلام کرد: چالش تغییر اقلیم یک چالش دنیای مشترک و درواقع تا حد زیادی یک چالش مصرف انرژی است. انرژی مسول بیش از دو سوم انتشار گازهای گلخانه ای دنیا به حساب می آید. به این معنا که موضوع انرژی باید در قلب هر راه حلی برای مقابله با گرمایش دنیای و تغییر اقلیم در نظر گرفته شود. همانطور که تجزیه و تحلیل توسط هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) نشان می دهد که لازم است انتشار گازهای دنیای طی چند دهه آینده به صفر رسد تا از افزایش خطرناک دمای دنیا جلوگیری به عمل آید.

او افزود: شیوع ویروس کرونا در سال جاری منجر به افت انتشار گازهای گلخانه ای شده است اما این موضوع هزینه انسانی و اقتصادی غیرقابل قبولی به همراه آورد. نشانه ها حاکی از آن است که با بهبود شرایط و کاهش قرنطینه در کشورها، مصرف انرژی مجدد بالا رفته است و انتشار گازهای گلخانه ای د حال بازگشت به شرایط قبل هستند. این در حالی است که بهبود اقتصادی به دنبال بحران های اقتصادی دنیای در سال 2008 با بزرگترین جهش انتشار گازهای گلخانه ای در تاریخ همراه بود و دنیا نباید دوباره یک اشتباه را تکرار کند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به یک شتاب چشمگیر درگذار به انرژی های پاک و پایدار نیاز دارد که در حال حاضر هم در بسکمک از کشورها و صنایع در جریان است. همانطور که افزایش چشمگیر فناوری های تجدیدپذیر مانند پنل های خورشیدی و توربین های بادی در سال های اخیر آنچه را که ممکن به ما نشان داده است. سرعت گسترش و مقیاس اصلی فن آوری های انرژی پاک که هم اکنون در دسترس ما هستند منجر به کاهش گازهای گلخانه ای مربوط به انرژی شده است که احتمالا دنیا را در جهت اهداف اقلیمی بلند مدت ما قرار می دهد.

او اعلام کرد: بر اساس تحلیل های اخیر آژانس بین المللی (IEA) به همراه صندوق بین المللی پول، ترکیبی از فعالیت های سیاسی و سرمایه گذاری های هدفمند طی سه سال آینده می تواند به بهبودی پایدار منجر شود و رشد اقتصادی دنیای را رونق بخشد. چالش انتشار صفر خالص، نیازمند تغییر مرحله ای از نوآوری در فناوری مانند بالا بردن بهره وری انرژی، تولید برق کربن، گرمایش ساختمان ها و سوخت وسایل نقلیه، ترسیب و ذخیره کربن، تحقق یافتن پتانسیل انرژی پاک در میان بسکمک از صنایع و توسعه استفاده از انرژی پایدار زیستی است.

صالحی همچنین با تاکید بر ضرورت هم افزایی دنیای برای مقابله با تغییر اقلیم، شرح داد در شرایطی که ویروس کرونا تهدیدی است تا سرمایه گذاری برای تحقیقات حیاتی و تلاش های گسترده را کاهش دهد، دولت ها و بخش خصوصی نقش حیاتی در ایجاد سرمایه گذاری مطمئن در نوآوری انرژی پاک و توسعه پایدار ایفا می کنند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5336

به "مشارکت بیش از 124 شرکت ایرانی در نشست مجازی اعضای صندوق سبز اقلیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت بیش از 124 شرکت ایرانی در نشست مجازی اعضای صندوق سبز اقلیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید