معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد؛ حمایت سازمان تعاون روستایی از فعالان صنعت گیاهان دارویی کشور

به گزارش نوای پرنده پارسی، شیرزاد گفت: برنامه ساماندهی تولیدکنندگان و بهره برداران گیاهان دارویی به عنوان یکی از برنامه های اصلی سند ملی گیاهان دارویی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد؛ حمایت سازمان تعاون روستایی از فعالان صنعت گیاهان دارویی کشور

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگارانبه نقل از مرکزی سازمان تعاون روستایی؛ حسین شیرزاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در جلسه راهکارهای توسعه فعالیت های تعاون محور در برنامه جامع گیاهان دارویی کشور اظهار کرد: برنامه ساماندهی فراورینمایندگان و بهره برداران گیاهان دارویی به عنوان یکی از برنامه های اصلی سند ملی گیاهان دارویی است و در همین راستا با برنامه ریزی در خصوص همکاری های بین بخشی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با دفتر طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم نامه همکاری های مشترک منعقد و پس از آن طی جلسات متعدد، فراهم سازی زمینه های سازماندهی و تشکیل تعاونی های گیاهان دارویی، بعنوان اولویت های تفاهم نامه در دستور کار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بر این اساس اولین گام در تحقق برنامه، جمع آوری اطلاعات و شناسایی ظرفیت های تعاونی ها وتشکل های تحت پوشش سازمان در حوزه فراوری، فرآوری، بسته بندی، بازرگانی و صادرات گیاهان دارویی بود که این امر در قالب گزارش های مربوطه از استانها اخذ شده است. براساس آمار جمع آوری شده از 21 استان کشور ، در حال حاضر تعداد 209 شرکت تعاونی از مجموع شرکت های تحت پوشش شبکه تعاونی ها، به تفکیک 83 تعاونی فراوری (معادل 40%)، 77 تعاونی روستایی (معادل 37%)، 37 تعاونی کشاورزی (معادل 17%) و12 تعاونی روستایی زنان(معادل 6%) در زمینه فراوری 80 گونه زراعی گیاهان دارویی، عمدتا در استانهای استان¬ های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، همدان و اصفهان جمع آوری و بازاریابی محصولات گیاهان دارویی بویژه گل محمدی، زعفران، باریجه، آبغوزه و شیرین بیان، در سطح کشور فعال است.

همچنین تعداد 102880 نفر فراورینماینده وبهره بردار در سطح شبکه تعاونی های کشور، در حوزه کشت گیاهان دارویی در سطح 50141 هکتار فعال است که فراوری سالیانه آن به میزان 17715467 کیلوگرم و از این میزان فراوری، 4903426 کیلوگرم به صورت مستقیم ویا جمع آوری شده توسط اعضاء این تعاونی ها فراوری می گردد.طبق این آمار، تعداد 47 تعاونی معادل 30% کل تعاونی ها بصورت مستقیم در امر فراوری وجمع آوری این محصولات اقدام می نمایند(به ترتیب 21 تعاونی کشاورزی، 15 تعاونی فراوری، 9 تعاونی روستایی زنان و2 تعاونی روستایی) که سعی داریم این آمار را در شش ماهه دوم سال 97 ارتقاء دهیم. امروزه تعاونی های ما سهم 6درصدی از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بین محصولات متنوع گیاهان دارویی حدود 69% از مجموع سطح زیر کشت، به محصول زعفران اختصاص دارد و استان خراسان رضوی با 97% از سطح کشت، بالاترین رتبه را دارا می باشد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت و صندلی محصولات گیاهان دارویی در سطح شبکه تعاونی های تحت پوشش ، ساماندهی وضعیت موجود فراوری نمایندگان و بهره برداران عضو تشکل های روستایی ، کشاورزی ، زنان و فراوری در قالب های مشخص حرفه ای و قانونی ، برنامه ریزی مناسب در جهت ارایه خدمات و مشوق های حمایتی برای تعاونی هایی که در حوزه فراوری گیاهان دارویی فعال است، بخصوص در زمینه فراوری و بازاریابی محصولات و فراهم سازی زمینه های تشکیل شرکت بازرگانی محصولات گیاهان دارویی با حضور و مشارکت ذی نفعان ، بهره برداران و فراورینمایندگان درسطح استانهای کشور در حال پیگیری توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است که مراجعان می توانند با معرفی سازمان مرکزی تعاون از تسهیلات تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره نیز در این خصوص برخوردار گردند.

این مقام مسئول اضافه کرد: راه اندازی وتقویت زنجیره ارزش محصولات گیاهان دارویی به وسیله تاسیس و ایجاد تعاونی های تخصصی گیاهان دارویی و سازماندهی ذی مدخلان و ذینفعان مرتبط با حوزه فراوری اشتغال، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی ، فرآوری(خواص دارویی، عطری، ادویه ¬ها و آرایشی- بهداشتی) ،لجستیک و بازرگانی در کنار استقرار صندوق حمایت از سرمایه گذاری گیاهان دارویی با حضور و مشارکت شرکت های تعاونی و اتحادیه های ملی ، استانی و اجرای برنامه های آموزشی در قالب کارگاههای منطقه ای در استانهای واجد شرایط ویژه بهره برداران و فراورینمایندگان عضو شبکه تعاونی های تحت پوشش با همکاری و هماهنگی معاونت باغبانی بر اساس بسته آموزشی مشتمل بر آموزش های تخصصی و مدیریتی و بازرگانی در دستور کار سه ماه آینده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران واقع شده است که در این رابطه اجرای پروژه بازدیدهای آموزشی به عنوان یکی از راهکارهای انتقال تجارب و بهره گیری از توانمندی های اجراشده درتشکل های استانها و توجه ویژه به تعاونیهای روستایی زنان و فراوری روستایی به عنوان یکی از اهرم های توانمند آموزش، ترویج و فراوری گیاهان دارویی در امر پرورش و جمع آوری گیاهان دارویی در حال حاضر برنامه ریزی شده است.

شیرزاد اضافه کرد: مقرر شده تا در اواخر امسال برگزاری جشنواره و نمایشگاه های های ترویجی با همکاری بخش تخصصی تعاونیها و فعالان حوزه فراوریی در جهت بکارگیری مکانیزم های انگیزشی برای مخاطبین و بهره برداران گیاهان دارویی عملیاتی گردد.

این مقام مسئول در سرانجام با انتقاد از واردات بی رویه گیاهان دارویی در کشور خواهان تعرفه واردات مشخص شده افزون تر برای جلوگیری از واردات شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 422

به "معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد؛ حمایت سازمان تعاون روستایی از فعالان صنعت گیاهان دارویی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد؛ حمایت سازمان تعاون روستایی از فعالان صنعت گیاهان دارویی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید