میزان نفقه زن چقدر است؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، یک وکیل دادگستری درباره چگونگی پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه و میزان آن توضیحاتی داد.

میزان نفقه زن چقدر است؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در قانون به موضوع نفقه زن و الزام به پرداخت آن از سوی همسر اشاره شده است؛ در این قانون صراحتا ذکر شده که زوج باید به زوجه خود بر اساس وضعیت خانوادگی او و همچنین توانمندی خود نفقه پرداخت کند و در صورت نپرداختن نفقه، زوجه می تواند از زوج شکایت نموده و او را به زندان بی اندازد .

اما درباره چگونگی پرداخت نفقه و همچنین ضمانت اجرای آن سوالات بسیاری وجود دارد که پوریا قهرمانی وکیل پایه یک دادگستری به آنها پاسخ داده است .

قهرمانی درباره ضمانت اجرای پرداخت نکردن نفقه از سوی زوج به زوجه، اظهار کرد: 2 ضمانت اجرایی حقوقی و کیفری در قانون جدید حمایت از خانواده برای پرداخت نکردن نفقه از سوی زوج در نظر گرفته شده است .

او ادامه داد: بر اساس قانون جدید، زوجه می تواند به دادگاه رفته و از زوج خود شکایت کند و در این صورت پس از صدور حکم قطعی، حکم جلب برای زوج صادر می گردد و به موجب ماده 22 قانون حمایت خانواده به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد .

این وکیل پایه یک دادگستری توضیح داد: بار اثبات پرداخت نفقه از سوی مرد است، زیرا هنگامی که زوجه شکایت می نماید زوج باید ثابت کند که نفقه را به او پرداخت نموده .

نفقه به چه صورتی حساب می گردد؟

قهرمانی درباره مواردی که شامل نفقه می شوند، گفت: در ماده قانونی به صراحت ذکر شده نفقه شامل مسکن، پوشاک و خوراک است و زوجوظیفه تأمین این موارد اساسی را دارد.

او با اشاره به اینکه آیا در عقد موقت هم زوج مکلف به پرداخت نفقه است یا خیر، بیان نمود: بر اساس قانون در عقد موقت هم زوج مکلف به پرداخت نفقه به زوجه خود است و این حق از زمان عقد موقت برای او جاری می گردد .

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: نفقه به صورت پله ای حساب می گردد و در صورتی که زوج بخواهد نفقه پرداخت نشده سال های پیش خود را دریافت کند، باید این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد سپس کارشناس نفقه ای تعیین می گردد و بر اساس وضعیت زندگانی زوج و زوجه، میزان نفقه را تعیین می نماید .

قهرمانی یادآوری کرد: البته در صورت محرز شدن تمکین نکردن زوج و ابلاغ حکم ناشزه از سوی دادگاه برای زوجه، حق نفقه از گردن زوج ساقط می گردد و زوجه در این صورت حق شکایت ندارد .

منبع:باشگاه خبرنگاران

،

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2177

به "میزان نفقه زن چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان نفقه زن چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید