پایش آلودگی های زیست محیطی با یاری زمین شناسی اقتصادی

به گزارش نوای پرنده پارسی، دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران گفت: در ایران اگر از معادن طلا به خوبی بهره گیری گردد، می تواند موجب سرازیر شدن ارز به کشور گردد و تا حدودی وابستگی به نفت را کاهش دهد.

پایش آلودگی های زیست محیطی با یاری زمین شناسی اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، حمایت جمالی روز سه شنبه در نشست خبری دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران، اظهار کرد: علم زمین شناسی به آنالیز مرکز زمین تا بالای اتمسفر می پردازد؛ رشته زمین شناسی با قدمت بیش از 50 سال در دانشگاه اصفهان تاکنون فارغ التحصیلان بسیاری تربیت نموده است که بیش از 80 درصد از دانش آموختگان این دانشکده در بخش های معدنی خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: مواد معدنی اگر در مسیر درست کنترل شوند، به تنهایی می توانند موجب پیشرفت یک کشور شوند؛ پایه و اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود منابع معدنی و استفاده بهینه از آن است. در ایران نیز اگر از معادن طلا به خوبی بهره گیری گردد، می تواند موجبات سرازیر شدن ارز را در کشور فراهم کند و تا حدودی نیز وابستگی به نفت را کاهش دهد.

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران توضیح داد: علاوه بر شناسایی منابع زمین، باید آلودگی های زیست محیطی را شناسایی و از آن ها جلوگیری کنیم؛ گروهی از آلودگی های زیست محیطی به طور مستقیم با اکتشاف مواد فلزی مرتبط است که می تواند منبع آلودگی آب و خاک و هوا گردد.

وی روش های آنالیز کنترل معادن در حیطه مسائل زیست محیطی را از دیگر محورهای این همایش دانست و گفت: معادن فعال می توانند برای زیست بوم اطراف خود خطرات سلامتی ایجاد نمایند، از این رو آنالیز آلودگی های فلزی در هنگام اکتشاف فلزات از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمالی با بیان اینکه متاسفانه در ایران شرکت های بزرگ معدنی وجود ندارد، توضیح داد: معدن کاری در کشورهای مختلف توسط شرکت های بزرگ صورت می گیرد، در ایران شرکت های بزرگ سرمایه گذاری برای کشف معادن وجود ندارد و اکتشاف نمایندگان با سرمایه گذاری اندک معمولاً بین پنج تا 10 سال فعالیت می نمایند و این نقطه ضعف این صنعت در کشور است.

وی با اشاره به قدمت بالای فعالیت های معدنی در استان اصفهان، گفت: تپه سیلک کاشان دارای شواهد 6 هزار ساله معدن کاری است، علاوه بر اینکه بسیاری از معادن بزرگ ایران مانند معدن نخلک واقع در 250 کیلومتری شرق اصفهان، فعالیت های معدنی با قدمت بیش از 2000 سال دارند.

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران درباره زلزله در اصفهان، گفت: پتانسیل زلزله خیزی در کشور به میزان قابل توجهی بالا است، با این وجود اصفهان یکی از استان هایی است که احتمال ایجاد زلزله در آن بسیار کم است.

وی با اشاره به گسل شهر زفره، اضافه کرد: این گسل یکی از گسل های فعال در ایران است که تا نطنز و قم ادامه دارد، با این حال فاصله زیادی تا مرکز اصفهان دارد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 194

به "پایش آلودگی های زیست محیطی با یاری زمین شناسی اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش آلودگی های زیست محیطی با یاری زمین شناسی اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید