کشت بافت کلیه با استفاده از سلول های بنیادی در ادرار

به گزارش نوای پرنده پارسی، محققان آلمانی دریافتند که می توان با جمع آوری سلول های بنیادی کلیه از ادرار، عمل پیوند کلیه را کاهش داد.

کشت بافت کلیه با استفاده از سلول های بنیادی در ادرار

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، غالبا عمل پیوند عضو آخرین اقدامی است که برای مبتلایان به مسائل کلیوی انجام می گردد. این عمل برای اهدا نمایندگان بسیار سخت بوده و بسیار تهاجمی است.

درمان بیماری های کلیوی با سلول های بنیادی یکی از گزینه های پزشکان است ولی فراهم کردن این روش هم احتیاجمند بافت برداری است.

حال، محققان به مطالعه و دریافت سلول های بنیادی کلیه از نمونه های ادرار پرداخته اند. این اقدام روشی بسیار آسان برای دریافت سلول های بنیادی به حساب می آید.

سلول های بنیادی بدن انسان این قابلیت را دارند که به سلول های جدید از هر نوع که مورد احتیاج است، تبدیل شوند.

به دلیل توانایی های ترمیمی شگفت انگیز سلول های بنیادی، می توانند به عنوان راهی برای ترمیم آسیب ها و یا مبارزه با بیماری ها استفاده شوند.

بهترین منابع سلول های بنیادی در بزرگسالان مغز استخوان، خون بند ناف و مایع آمنیوتیک است. ولی با این وجود دریافت سلول بنیادی از این اعضا هم مسائل خاص خود را به همراه دارد.

در این راستا، محققان دانشگاه دوسلدورف آلمان روشی غیرتهاجی را برای جمع آوری سلول های بنیادی کلیوی آنالیز نموده اند.

اصولا برای جمع آوری این سلول ها باید بافت برداری انجام گردد ولی مطالعات پیشین نشان داد که تعداد زیادی از این سلول ها به وسیله ادرار از بدن خارج می شوند.

در این پروژه تحقیقاتی جدید، محققان از 10 نفر مرد و زن با سنین مختلف، نمونه های ادرار دریافت کردند و سلول های کلیوی مشتق شده از ادرار(UdRPCs) را از نمونه ها دریافت کردند.

سلول های بنیادی کلیه

این محققان دریافتند که این سلول ها قادر بودند به انواع سلول های کلیوی مختلف متمایز شوند و نشانگرهای سلول های بنیادی کلیه را بیان نمایند.

محققان پروژه اظهار کردند که به نظر می رسد سلول های UdRPCs شباهت هایی با سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان و مایع آمنیوتیک دارند.

علاوه بر آن، محققان توانستند این سلول های استخراج شده از ادرار را به شکلی دیگر از سلول ها که با عنوان IPSCs معروف هستند، تغییر دهند.

سلول های IPSCs هم مجددا برای ساخت سلول هایی دیگر در بدن استفاده می شوند.

با وجودی که هنوز زود است، ولی محققان پروژه معتقدند که کار آن ها منجر به ایجاد روش درمانی جدید برای بیماری های کلیوی خواهد بود.

به این ترتیب، بزشکان به جای اینکه در انتظار اهدا نماینده کلیه برای بیماران خود و عمل پیوند عضو باشند، می توانند تنها با نمونه ادرار، سلول های بنیادی جدید را کشت دهند و سپس آن ها را برای ترمیم بافت های آسیب دیده به اعضای بدن منتقل نمایند.

نتایج پژوهش در مجله Scientific Reports انتشار یافت.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3704

به "کشت بافت کلیه با استفاده از سلول های بنیادی در ادرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت بافت کلیه با استفاده از سلول های بنیادی در ادرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید