کشف ساختارهای سیاسی&ndashاجتماعی اشکانیان در شمال خراسان

به گزارش نوای پرنده پارسی، انجام کاوش های گسترده در محوطه تاریخی تاس تپه یکی از اهداف مهم پژوهشکده باستان شناسی است زیرا با توجه به یافته های کم اما ارزشمند می تواند جوابگوی پرسش هایی در مورد ساختارهای سیاسی -اجتماعی اشکانیان در شمال خراسان باشد.

کشف ساختارهای سیاسی&ndashاجتماعی اشکانیان در شمال خراسان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، آزیتا میرزایی سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه تاریخی تاس تپه این مطلب را در نشست علمی شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران عنوان کرد و گفت: در تمامی منابع تاریخی از شمال شرق ایران بزرگ فرهنگی به عنوان خاستگاه حکومت اشکانی نام برده شده که امروزه بخشی از این منطقه تحت عنوان خراسان در مرز های سیاسی ایران واقع شده است.

او مطالعه بخش میانی کریدور تپه داغ -آلاداغ را یکی ازمناطق مورد مطالعه در این حوزه دانست و توضیح داد: این پژوهش با دو فصل آنالیز باستان شناختی شروع و در نهایت با استناد به نتایج دو فصل آنالیز باستان شناختی و شناسایی تنوع گونه های استقراری از دوران اشکانی یکی از محوطه های تاریخی با نام تاس تپه جهت جوابگویی به پرسش های دوران اشکانی و ساسانی منطقه به عنوان مطالعه موردی برگزیده و یک طرح پژوهشی بلند مدت برای آن تعریف شد.

این باستان شناس ، محوطه تاریخی تاس تپه را یکی از گونه های محوطه های اشکانی شناسایی شده در بخش میانی کریدور داغ -آلاداغ اعلام نمود و اضافه نمود: بر اساس فصل اول پروژه معین شد این محوطه شامل دو بخش ؛تپه قلعه و بخش استقراری است.

او با بیان اینکه این دو بخش وسعتی حدود 80هکتار را به خود اختصاص داده است گفت: تپه قلعه در بخش جنوب شرقی محوطه واقع شده و بخش استقراری آن در سه جهت شمال ، شرق و غرب آن پراکنده است.

به گفته میرزایی ، انجام کاوش های گسترده در این محوطه یکی از اهداف مهم پژوهشکده باستان شناسی است زیرا با توجه به یافته های کم اما ارزشمند می تواند جوابگوی پرسش هایی در مورد ساختارهای سیاسی -اجتماعی اشکانیان در شمال خراسان باشد.

مسجد پامنار زواره یکی از مهم ترین مساجد قرون اولیه اسلامی

فریبا سعیدی انارکی سرپرست هیئت کاوش به منظور احیا شبستان غربی مسجد پامنار زواره دیگر سخنران این نشست با بیان بخشی از فعالیت های اجرا شده در این پروژه توضیح داد: مسجد پامنار زواره یکی از مهم ترین مساجد قرون اولیه اسلامی است که از دیدگاه آکادمیک به خوبی به آن پرداخته نشده و اطلاعات موجود صرفا معرفی و توصیف یکی اثر است.

او توضیح داد: حمزه اصفهانی به روایتی از وجود آتشکده ای در زواره خبر می دهد که به گمان ساکنین احتمالا در جایی که این مسجد ساخته شده قرار داشته است.

این باستان شناس با بیان این نکته که فصل اول کاوش و گمانه هایی که زده شد تا کنون چنین چیزی را تایید نمی نماید توضیح داد: تنها دوره های کاملا متقن تاریخی آن به استناد کتیبه ها و تزئینات دوره سلجوقی و ایلخانی است.

او اضافه نمود: با توجه به منابع تاریخی و سازه منحصر به فرد آن که شش محراب در دیوار سمت قبله دار و هفتمین آن نیز در روزهای پایانی کاوش از زیر لایه ای کاه گل آشکار شد به نظر می آید این مسجد سازه ای است که توسط شیعیان هفت امامی یا اسماعیلیه ساخته شده باشد و شواهد و قرائن موجود تا حد زیادی این فرضیه را تایید می نماید.

گورستان بزرگ عصر آهن(ااا)و (اا) در قره تپه سگز آباد

فصل سوم کاوش آموزشی و پژوهشی قره تپه سگز آباد با تمرکز بر لایه های عصر آهن (ااا)و (اا) و دوره هخامنشی عنوان مقاله بعدی بود که در ادامه این نشست توسط مصطفی ده پهلوان ارایه شد.

او گفت: کاوش در قره تپه سگزآباد از سوی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران با دو هدف اصلی آموزش روز آمد دانشجویان دوره کارشناسی باستان شناسی و پژوهش بر لایه های متأخر عصر آهن دو و سه و دوره هخامنشی این محوطه به عنوان فصل سوم انجام گرفت.

او اضافه نمود: تمرکز بر لایه های فرهنگی اطراف محوطه بقایایی از سازه های معماری عصر آهن سه را بر هیأت هویدا ساختند ولی به دلیل ضخامت بالای لایه های رسوبی وقت زیادی از هیأت کاوش را به خود اختصاص داد و کمبود زمان اجازه آنالیز دقیق و گسترده تر این سازه ها را به ما نداد.

ده پهلوان گفت: در جریان پروژه مشخص عرصه و حریم با شواهدی از یک گورستان بزرگ عصر آهن دو و سه روبرو شدیم و ترانشه های ایجاد شده به خوبی اهمیت این صندلی مهم پژوهشی این گورستان را بر ما معین کرد و کاوش فصل های آینده افق های جدیدی از ویژگی های فرهنگی این گورستان نو یافته را به روی ما خواهد گشود.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 957

به "کشف ساختارهای سیاسی&ndashاجتماعی اشکانیان در شمال خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ساختارهای سیاسی&ndashاجتماعی اشکانیان در شمال خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید