90 درصد پارک های ساحلی اهواز در سیل از بین رفت

به گزارش نوای پرنده پارسی، شهردار اهواز با اشاره به موانع ساحل سازی های جدید، گفت: برای ساحل سازی های جدید موانعی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و معارضین تاسیساتی و نفت وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود. البته احکام تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه صادر شده است اما رسیدگی به این موضوع به بعد موکول شد.

90 درصد پارک های ساحلی اهواز در سیل از بین رفت

به گزارش خبرنگاران ، منصور کتاتبف در هقتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (8 اردیبهشت ماه) به مناسبت گرامیداشت روز شوراها در سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار گشت، اظهار کرد: از روز دوم فرودین ماه به صورت مستقیم وارد بحران سیلاب شدیم که در روزهای نخست در مصاحبه ای اعلام کردم اگر دبی آب کارون در مقطع اهواز به 2500 مترمکعب برسد، اهواز دچار بحران می شود که در عمل کارون دبی 3500 مترمکعب را نیز پشت سر گذاشت. خوشبختانه در اهواز با همدلی و یکپارچگی مردم و مسئولین شاهد کمترین مشکل برای شهروندان بودیم.

وی افزود: با وجود این مدیریت در محدوده کارون، سرریز شدن سد کرخه به کانال شهید چمران و آسیب پذیری زهکش دهخدا باعث بروز خساراتی در محلاتی مانند عین 2، گلدشت و گلبهار شد که هنوز هم به صورت کامل رفع نشده است.

شهردار اهواز ادامه داد: در تلاش هستیم آب های سرگردان با تمهیداتی مانند به کارگیری پمپ های قوی جمع آوری شوند. آب های سرگردان در دشت های خوزستان و اطراف اهواز در صورت ماندگاری با عوارضی مانند گرما، حرکت هوا و پشه ها می توانند منشا تکثیر حشرات مضر و در نهایت تهدیدی برای سلامت محیط در شهر باشند.

بنابراین طبق دستورالعمل های ارائه شده از سوی اداره بهداشت در این محلات مشغول اقدامات پیشگیرانه هستیم.

کتانباف مهمترین مشکل ایجاد شده ناشی از وضعیت بحرانی سیلاب را بسته شدن بلوارهای ساحلی دانست و گفت: از هشت پل احداث شده بر روی رودخانه کارون، چهار پلی که قبل از انقلاب احداث شده بودند با کد ارتفاعی پایین تر ساخته شدند که در نتیجه تراز ساحل زیر تراز رودخانه ایجاد شده بود و در نهایت باعث آبگرفتگی شد.

وی بیان نمود: در حال حاضر

مسائل پل های سیاه و سفید تقریبا حل شده است البته هنوز مسائل فاضلاب در این محدوده ها برجاست که شرکت آبفا جهت رفع این مشکل مشغول فعالیت است.

شهردار اهواز شرح داد: زیر پل های شهید دقایقی(سوم) و شهید علم الهدی(چهارم) براثر سیل و آبگرفتگی نشست هایی ایجاد شده است که مشغول ترمیم آنها هستیم. از فرصت تعطیلی بلوارهای ساحلی استفاده کرده ایم و در برخی از مسیرهای ساحلی پرتردد که ناهمواری هایی وجود داشت، روکش آسفالت جدید اجرا شده است.

کتانباف بیان نمود: این حادثه نشان داد که بلوارهای ساحلی می توانند در مواقع بحران به عنوان دایک در برابر سیلاب از شهر محافظت کنند و این موضوع در محدوده پارک شهروند تا زرگان به خوبی خودش را نشان داد. از این رو جلسه مشترکی با سازمان آب و برق با موضوع مشخص کد ارتفاعی ساحلی و دیوارهای بتنی و محافظتی تشکیل می شود.

شهردار اهواز گفت: در تلاش هستیم شرق بلوارهای ساحلی کارون به جز در مقطع پل شهید دقایقی(سوم) با آسفالت جدید در مقاطعی تا فردا دوشنبه بازگشایی شود. همچنین در بلوارهای ساحلی غرب کارون در یکی از مسیرهای مقاطع پل های سیاه، شهید دقایقی(سوم) و علم الهدی(چهارم) هنوزآبگرفتگی وجود دارد.

شهردار اهواز شرح داد: برای ساحل سازی های جدید موانعی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و معارضین تاسیساتی و نفت وجود دارد که امیدواریم به زودی رفع شود. البته احکام تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه صادر شده است اما رسیدگی به این موضوع به بعد موکول شد.

کتانباف گفت: بیش از 90 درصد پارک های ساحلی بر اثر این سیل از بین رفت که بازسازی آنها زمان و هزینه کافی می طلبد، هر چند بازسازی پارک ها در مکان هایی که آب فروکش کرده، آغاز شده است.

شهردار اهواز با تاکید بر لزوم تجهیز شهرداری، گفت: به دلیل برون سپاری های اجرا شده در سنوات قبل در کل ارگان های کشور، توان تجهیزاتی دستگاه ها کاهش یافته و در بحران اخیر این آسیب پذیری مشاهده شد از این رو لازم است شهرداری اهواز تجهیز شود.

کتانباف در خصوص خسارات وارد شده به شهر، بیان نمود: کارگروه جبران خسارات سیل در کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل شده است و این کارگروه پنج زیرمجموعه دارد. جلسات آن در مرکز و استانداری در حال انجام است اما فعلا اولویت با خسارت های مردمی از قبیل منازل مسکونی، کشاورزی و احشام است و خسارات دستگاه ها در مراحل بعدی است. امیدواریم که دولت در این زمینه نگاه ویژه ای به خسارت های زیرساخت های شهری داشته باشد.

وی با اشاره به روز کارگر، بیان نمود: به مناسبت روز کارگر مانند سال گذشته مراسمی برگزار گشته و از کارگران نمونه شهرداری اهواز قدردانی می شود. همچنین روز شوراها را به اعضای شورای اسلامی شهر تبریک می گوییم و از زحمات، تلاش ها، رهکردها و تذکرات آنها جهت اصلاح امور شهرداری و شهر تشکر می کنم. روز معلم را نیز به همه معلمان به ویژه اعضای معلم شورای اسلامی شهر تبریک می گویم.

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه شهردار اهواز لوح تقدیری به مناسبت روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر اهدا کرد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1202

به "90 درصد پارک های ساحلی اهواز در سیل از بین رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد پارک های ساحلی اهواز در سیل از بین رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید