اصول شهرسازی در بعضی پروژه های مسکن مهر رعایت نشده است

به گزارش نوای پرنده پارسی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بعضی از ساخت و ساز های انجام شده در پروژه مسکن مهر ایرادات اصول شهرسازی را رعایت نکرده اند، گفت: برای بازنگری طرح تفصیلی تهران ابتدا باید مسائل طرح و مغایرت آن با طرح جامع احصاء گردد، سپس بازنگری صورت گیرد.

اصول شهرسازی در بعضی پروژه های مسکن مهر رعایت نشده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، فرزانه صادق مالواجرد با اشاره به اینکه توجه ویژه به حقوق شهروندان در شورای عالی شهرسازی بسیار حائز اهمیت است، گفت: توجه ویژه در تهیه طرح ها و در تصویب و انتشار مواردی که تصویب شده است، باعث می گردد شهروندمداری و توجه به حقوق عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که بسیاری از سوداگری ها در حقوق عمومی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه در ذیل شورای عالی شهرسازی در گذشته تنها یک کمیته تخصصی بود که بازوی فکری این شورا بود، گفت: در حال حاضر این کمیته تخصصی به 5 کمیته ارتقاء یافته است.

صادق مالواجرد ادامه داد: طرح جامعه 55 متری شهر اراک در شورای عالی و شهرسازی آنالیز شد، چرا که این طرح مطالبه مردمی داشت، به همین منظور با مطالبه مردم و آنالیز های تخصصی که رخ داد، تغییرات مصوبه طرح 55 متری قبلی ملغی شد و ما منتظر اصلاح آن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام کوشش شورای عالی شهرسازی، شفافیت در ابلاغ مصوبات است، تأکید کرد: کوشش ما در مورد بافت های تاریخی این است که توجه ویژه ای در مورد بافت های تاریخی صورت بگیرد، مصداق عینی معماری ایرانی - اسلامی را باید در همین بافت های تاریخی جستجو کرد.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در مورد توجه به باغات و اصلاحیه ماده 14 قانون زمین شهری، گفت: در مورد باغات کن، این باغات دارای مصوبات شورای عالی شهرسازی شده اند و منطقه 22 منطقه ای است که نقش ویژه برای آن تعریف شده بود، اما متأسفانه فرصت زیادی گرفته شد و ما سعی کردیم اقدامات قبلی را نگذاریم تکرار گردد.

وی با بیان اینکه با ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مهمترین حلقه ارتباطی با شهرسازی و فراوری مسکن ایجاد شد، گفت: در طرح اقدام ملی کوشش شده مکان یابی اراضی که باید فراوری مسکن بنا بر احتیاج واقعی که در شهر های مختلف وجود دارد، در نظر گرفته گردد، پس اولویت طرح اقدام ملی این است که جانمایی مناسبی در مورد فراوری مسکن در اراضی صورت گیرد، یعنی خدمات لازم و سرانه خدماتی مدنظر قرار گیرد.

صادق مالواجرد تأکید کرد: تفاوت طرح اقدام ملی با مسکن مهر این است که فراوری مسکن در اراضی ای صورت گیرد که آن واحد های مسکونی دارای خدمات زیربنایی باشند.

وی در مورد طرح ساماندهی دانشگاه تهران نیز گفت: ساماندهی دانشگاه تهران مصوبه هیأت وزیران مربوط به سال 82 را دارد که از شمال به بلوار کشاورز، از جنوب به انقلاب، از شرق به وصال و از غرب به 16 آذر متصل خواهد شد، به هر حال تا قبل از طرح این مسئله در اردیبهشت ماه طرحی به شورای عالی شهرسازی نرسیده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این طرح در اردیبهشت سال جاری در شورای عالی شهرسازی مطرح شد، به هر حال اگر مصوب نشده است، دلیل آن این است که باید این طرح به تمام ملاحظات تخصصی پاسخ دهد، پس این طرح، طرحی نبود که بتواند مصوبه شورای عالی شهرسازی را بگیرد.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که بلاتکلیفی وجود داشت و بنابر حدود اربعه، حتما باید املاک مردم تملک می شد، پس طبق قانون از این به بعد لزومی به تملک وجود ندارد.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه که در طرح ساماندهی دانشگاه تهران اتفاق افتاده این است که باید به پیرامون خود احترام بگذارد، چرا که کاربری های مسکونی و تجاری در آنجا وجود دارد و از سوی دیگر ساکنان نیز باید به دانشگاه تهران احترام بگذارند، پس رویکرد ما تخریب نیست.

وی در مورد نوسازی وبازسازی پیرامون حرم حضرت امام رضا (ع) گفت: آنچه که مصوبه شورای عالی شهرسازی بود، مماشات از سوی وزیر نبوده است، بلکه ما همچنان پیگیر این موضوع بوده و به اجرای مصوبه اصرار داریم، اما اگر کار متوقف شده است، شکایتی بوده که شهرداری مشهد نموده و دستور توقفی که دیوان عدالت اداری داده است.

به گفته وی، مدیریت جدید آستان قدس از مصوبه شورای عالی شهرسازی پشتیبانی می نماید.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در مورد اینکه آیا برای پروژه سیروس در تهران که قرار بود که پروژه 100 واحدی در آنجا احداث گردد، آیا تغییر نقشه ای صورت خواهد گرفت، گفت: پروژه صد واحدی سیروس مصوبه شورای عالی شهرسازی نداشت، اول کلنگ زنی شد و سپس مراحل خود را در کمیسیون ماده 5 طی کرد، اما تغییر در مورد نقشه مطرح نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا طرح تفصیلی تهران بازنگری خواهد شد یا خیر، گفت: بازنگری نه به آن شکل، اما اول باید مسائل طرح تفصیلی و مغایرت آن با طرح جامع تهران احصا گردد، البته شهرداری تهران در این خصوص مشاوری گرفته که آن را آسیب شناسی کنت.

به گفته وی، اگر قرار است طرح تفصیلی بازنگری گردد، باید ببینیم بر روی چه مسائلی این اقدام انجام خواهد شد.

صادق مالواجرد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید کمیسیون ماده 5 شهرداری به جای توجه به قوانین شهرسازی، محلی برای کسب درآمد شده اند، آیا این موضوع را قبول دارید یا خیر، گفت: اینکه کمیسیون های ما ده 5 محلی برای درآمدزایی شده اند، بله درست است، اما آن ها می گویند منابع پایداری نداریم.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظارت عالیه مصوبات کمیسیون ماده 5 با شورای عالی شهرسازی گفت: کوشش ما این است که اقداماتی که در کمیسیون ماده 5 صورت می گیرد به صورت شفاف باشد چرا که وقتی مصوبات شفاف و اعلام عمومی می گردد، تخلفات به حداقل می رسد.

وی با بیان اینکه بنده خود عضو کمیسیون ماده 5 هستم، گفت: سامانه ای تنظیم و ایجاد شده است که از ابتدا تا انتهای مصوبات را ثبت کند تا تخلفات به حداقل برسد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2986

به "اصول شهرسازی در بعضی پروژه های مسکن مهر رعایت نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول شهرسازی در بعضی پروژه های مسکن مهر رعایت نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید