دلیل انفجار خودرو های دوگانه در روز های اخیر مشخص شد

به گزارش انجمن پرنده پارسی، سرپرست مدیریت طرح CNG کشور در خصوص انفجار برخی از خودرو های دوگانه در روز های اخیر در کشور توضیحاتی را ارائه داد.

دلیل انفجار خودرو های دوگانه در روز های اخیر مشخص شد

به گزارش انجمن پرنده پارسی به نقل از انجمن پرنده پارسی، محمدحسین باقری سرپرست مدیریت طرح CNG کشور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر انفجار متعدد خودروهای دوگانه سوز در برخی از جایگاه های CNG گفت:متاسفانه انفجار خودروهای CNG در روزهای گذشته به دلیل غیر استاندارد بودن، نداشتن معاینه فنی خودروهای گازسوز و یا استفاده از مخازن پوسیده رخ داده است.

او ادامه داد:در واقع این موضوع مربوط به خودرو های تبدیل شده غیرمجاز و یا با مخازن دستکاری شده است.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور اضافه کرد: حوادث رخ داده در این حوزه مربوط به تبدیل غیراستاندارد در مراکز غیرمجاز است و اگر تبدیل به روش صحیح و استاندارد انجام شود، هیچ خطری متوجه خودرو های گاز سوز نخواهد بود و تا امروز به هیچ وجه خودرو هایی که در کارخانه به دوگانه سوز تولید شده و یا در مراجع و کارگاه های رسمی و تأیید شده تبدیل شده اند، حادثه ای رخ نداده است.

باقری اظهار داشت:رانندگان باید توجه داشته باشند که حتما باید برای تست و معاینه فنی خودرو خود بخصوص خودور های دوگانه اقدام کنند چرا که این موضوع بسیار مهم و خطرناک است، به طور مثال خودروهایی که 12 سال از عمر مخزن آن می گذرد رانندگان باید برای تعویض و تست مخزن خودرو اقدام کنند.

او گفت: متاسفانه انفجار خودرو های اخیر مربوط به چند خودروی باری بود؛ این خودرو ها دو مخزن CNG دارند که یکی در عقب و دیگری درجلو خودرو تعبیه شده است که مخزن جلو با توجه به اینکه در معرض آب وآفتاب واقع شده است بیشتر پوسیده می شود.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور گفت:ما طی نامه ای به دو خودرو ساز کشور نسبت به تعمیر و یا جمع آوری این خودرو ها اقدام کرده ایم که مورد توجه آنها قرار گرفت و امیدواریم این خودرو سازها هر چه سریع تر نسبت به تعویض مخزنCNG این خودروها اقدام کنند.

باقری شرح داد: طبق بررسی های اجرا شده از مجموع حدود 85 مورد انفجار رخ داده در مخزن CNG خودروها در جایگاه های سوخت، 53 مورد به دلیل دستکاری مخزن بوده است، یعنی به هر دلیلی در بخشی از نقاط مخزن برشکاری انجام و دوباره جوشکاری شده بود و نفر جدیدی که از این مخزن استفاده کرده از این دستکاری یا عواقب آن بی اطلاع بوده و در اولین جایگاه، درهنگام سوخت گیری خودرو دچار انفجار شده است.

او اضافه کرد: مخازن CNG باید یکپارچه ساخته شود و هرنوع دستکاری آن ها منجر به انفجار می شود. این مخازن در دمای 1100 درجه و با ضخامت یک سانتیمتری و با ورق خاصی رول می شود تا بتواند در مقابل فشار سوخت گاز، ظرفیت کافی را داشته باشد.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور شرح داد:اگربه هر دلیل ضخامت و یکپارچگی بدنه مخزن با دستکاری ها و برشکاری ها، تحت تأثیر قرار گیرد، بروز انفجار از همان نقطه برشکاری شده، طبیعی است.

منبع: جام جم آنلاین

به "دلیل انفجار خودرو های دوگانه در روز های اخیر مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل انفجار خودرو های دوگانه در روز های اخیر مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید