شناسایی 6 محوطه دوره نوسنگی در کرمانشاه

به گزارش نوای پرنده پارسی، آنالیز های باستان شناختی درۀ رودخانۀ رازآور واقع در استان کرمانشاه توسط باستان شناسان ایرانی و دانمارکی به شناسایی شش محوطۀ دورۀ نوسنگی منجر شد.

شناسایی 6 محوطه دوره نوسنگی در کرمانشاه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی، سرپرست هیئت آنالیز های باستان شناختی درۀ رودخانۀ رازآور امروز سه شنبه 27 شهریور 97 با اعلام این خبر گفت: طرح آنالیز باستان شناختی در محدوده درۀ رودخانۀ با هدف کشف و شناسایی محوطه-های دوره های فراپارینه سنگی و نوسنگی و همچنین درک و تحلیل الگوهای بهره برداری از محیط زیست و در نهایت با هدف ارزیابی وضعیت دره های شمالی منطقۀ زاگرس مرکزی در این دوران انجام شد.

او گفت: این پژوهش در راستای طرح پژوهشی ردیابی تغییرات محیطی و فرهنگی زاگرس مرکزی در دوره های فراپارینه سنگی و نوسنگی به انجام رسید و بر این اساس هیاتی متشکل از باستان شناسان ایرانی با همکاری باستان شناسانی از دانشگاه کپنهاگ با هدف کشف و شناسایی محوطه های این دوران در درۀ رازآور به این مناطق اعزام شد.

خسروی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اهمیت این ناحیه و کمبود اطلاعات باستان شناختی در منطقه، آنالیز و شناسائی دقیق محوطه های این دره که در چشم انداز منطقه پراکنده هستند، در دستور کار نهاده شد.

به گفته او، محدودۀ مورد آنالیز در حد فاصل شهرستان صحنه در شرق، شهرستان کامیاران استان کردستان در شمال و در میان چین خوردگی های زاگرس مرکزی واقع گردیده که این ناحیه عبارت است از یک دشت میانکوهی طویل اما نه چندان عریض که در میان سرزمینی کوهستانی و ناهموار با دره های طویل و گاه مرتفع و کوه های سربه فلک کشیده واقع گردیده است.

این باستان شناس گفت: منابع آب، تراس های قدیمی رودخانه، غارها و پناهگاه های صخره ای، دشت حاصلخیز با خاک مرغوب و منابع سنگ چخماق پراکنده در دامنه های شمالی ارتفاعات واقع در جنوب درۀ رازآور این محدوده را به مکانی ایده آل برای پیگیری موضوع مورد نظر این پژوهش بدل نموده است.

خسروی اضافه کرد: با توجه به وسعت منطقه، آنالیز این فصل محدود به تراس های قدیمی جنوب رودخانه رازآور، برخی از اراضی بایر کوهپایه ای، دامنه های صخره ای، ارتفاعات جنوب رودخانه و برخی تراس های قدیمی بود که در نتیجۀ آن 6 محوطه دورۀ نوسنگی شناسائی شد.

او اظهار کرد: یکی از این محوطه ها بر اساس برش ها و خاکبرداری ها بیش از 6 متر نهشتۀ دورۀ نوسنگی بدون سفال دارد، این محوطه بر روی تراس قدیمی رودخانه واقع گردیده و دارای لایه های بسیار غنی حاوی مصنوعات سنگی، صدف، حلزون، زغال و خاکستر است.

سرپرست هیئت آنالیز های باستان شناختی درۀ رودخانۀ رازآور در ادامه گفت: فقدان اراضی قابل کشاورزی، سنگلاخی بودن کوهپایه ها و وجود تراس های وسیع دوره هلوسن باعث گردیده تا در سرتاسر منطقه تنها 6 محوطه نوسنگی شکل بگیرد و یا شناسایی گردد.

او اضافه کرد: آنالیز و شناسائی شماری غار و پناهگاه صخره ای در دامنۀ شمالی ارتفاعات جنوب حوضه نیز کشفیاتی در بر نداشت و این غارها همگی دارای بستر صخره ای و فاقد هرگونه مواد فرهنگی بودند چرا که به نظر می رسد اغلب آنها، غارهای جوانی هستند که در دورۀ پلیستوسن شکل نگرفته بودند بلکه قدمت آنها مربوط به دورۀ هلوسن است.

آنالیز های باستان شناختی درۀ رودخانۀ رازآور استان کرمانشاه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 259

به "شناسایی 6 محوطه دوره نوسنگی در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 6 محوطه دوره نوسنگی در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید