مورالس سرخوش از پیروزی سوسیالیست ها در بولیوی: دیر یا زود باز می گردم

به گزارش نوای پرنده پارسی، اوو مورالس، رئیس جمهوری سابق بولیوی یک روز پس از اعلام پیروزی لوئیس آرسه، هم پیمان و وزیر سابق خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از بازگشت قریب القوع به بولیوی اطلاع داد.

مورالس سرخوش از پیروزی سوسیالیست ها در بولیوی: دیر یا زود باز می گردم

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، مورالس که سال گذشته در پی اعتراض مخالفان به نتیجه انتخابات پس از استعفا از سمت ریاست جمهوری از کشور خارج شد و اکنون در آرژانتین به سر می برد این وعده را در جریان یک کنفرانس خبری عنوان نمود.

وی توضیح داد: دیر یا زود به بولیوی باز می گردیم، هیچ بحثی در این باره وجود ندارد. آرزوی عظیم من بازگشت به بولیوی و منطقه است، اکنون تنها مساله زمان مطرح است.

اوو مورالس، نخستن رئیس جمهوری بومی بولیوی است که طی سال های 2006 تا 2019 قدرت را در دست داشت و سال گذشته میلادی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی مخالفان به تقلب متهم شد.

وی در پی شدت دریافت اعتراض ها از سمت خود کناره گیری کرد و ابتدا به مکزیک و سپس به آرژانتین پناهنده شد.

وعده بازگشت از سوی مورالس در حالی مطرح می گردد که نظرسنجی های پای صندوق رای در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بولیوی از پیروزی قاطع لوئیس آرسه، نامزد جناح چپ و از نزدیکان رئیس جمهوری سابق این کشور حکایت دارد.

آرسه که با کسب بیش از 52 درصد آرا عملا پیروز انتخابات شناخته می گردد در دوران ریاست جمهوری اوو مورالس عهده دار ریاست وزارت اقتصاد این کشور بود.

انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی که خانم جنینه آنیس، رئیس دولت موقت این کشور در آن نامزد نشده، در حالی با درخواست و تحت فشار مخالفان پس از وقفه ای کوتاه به بهانه بیماری کووید19 برپا شد که بحران حاد سیاسی در بولیوی پس از استعفای مورالس طی یک سال گذشته دست کم 36 کشته برجای گذاشت.

این در حالیست که انتخابات سال گذشته نیز با حرف و حدیث هایی برپا شده بود. شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر 2019 به مدت بیست ساعت به حال تعلیق درآمد و در نهایت نام اوو مورالس به عنوان پیروز نهایی انتخابات در همان دور اول اعلام شد تا وی برای چهارمین دور بر مسند ریاست دستگاه اجرایی کشور بنشیند.

اپوزیسیون بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات از تقلب سخن گفت و معترضان به انتخاب مجدد اوو مورالس در خیابان ها با طرفداران جنبش به سوی سوسیالیسم، حزب سیاسی تحت ریاست وی درگیر شدند.

اوو مورالس نیز با شدت دریافت اعتراض ها و پس از آنکه ارتش و پلیس بولیوی از حمایت وی دست کشیدند در نهایت مجبور به استعفا شد.

تازه ترین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری بولیوی حکایت از آن دارد که کارلوس مسا، رقیب اصلی نامزد سوسیالیست ها به رغم اعلام نشدن رسمی نتیجه انتخابات پیروزی لوئیس آرسه را به رسمیت شناخته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5406

به "مورالس سرخوش از پیروزی سوسیالیست ها در بولیوی: دیر یا زود باز می گردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورالس سرخوش از پیروزی سوسیالیست ها در بولیوی: دیر یا زود باز می گردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید